چکیده:
مسئولیت اجتماعی شرکتها در پیوند با مسئولیت شرکت در برابر جامعه، انسانها و محیط مورد فعالیت بوده که از منافع اقتصادی و مالی نیز فراتر میرود. مسئولیت اجتماعی شرکت را میتوان به منزلۀ فعالیتهای پیش برنده سود، منفعت اجتماعی و حتی فراتر از منافع سازمان در نظر گرفت که در حوزه قانون نیز مورد توجه قرار گرفته است. از اینرو، هدف مقاله حاضر بررسی رابطه بین قدرت مدیرعامل و مسئولیت اجتماعی با نقش تعدیلی نفوذ ذینفعان در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از اطلاعات مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی بین سالهای1394 تا 1398 استفاده شده است، به طوریکه پس از اعمال محدودیتهای موردنظر در این پژوهش، نمونه نهایی متشکل از 172 شرکت انتخاب گردید. پس از اندازهگیری متغیرهای پژوهش از تجزیه تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره، برای آزمون فرضیهها پژوهش استفاده شد. آزمون فرضیههای پژوهش نیز با استفاده از نرمافزار اقتصادسنجی ایوییوز و فنون آماری و دادههای تلفیقی صورت پذیرفته است. به طورکلی، نتایج حاصل از آزمونهای آماری پژوهش نشان میدهد که بین قدرت مدیرعامل و مسئولیت اجتماعی شرکت رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد نفوذ ذینفعان رابطه بین قدرت مدیرعامل و افشای مسئولیت پذیری اجتماعی را تشدید میکنند.
Corporate social responsibility is related to the company's responsibility to society, people and the environment in which it operates, which goes beyond economic and financial benefits. Corporate social responsibility can be considered as activities that promote profit, social benefit and even beyond the interests of the organization, which has also been considered in the field of law. Therefore, the purpose of this study is to investigate the relationship between CEO power and social responsibility with the moderating role of stakeholder influence in companies listed on the Tehran Stock Exchange. To test the research hypotheses, the financial information of companies listed on the Tehran Stock Exchange between 2015 and 2019 has been used, so that after applying the restrictions in this study, the final sample consisting of 172 companies was selected after measuring the research variables. Multivariate linear regression analysis was used to test the research hypotheses. The hypotheses of research are also tested using Eviews econometric software and statistical techniques and panel data. Generaly, the results of research statistical tests show that there is a positive and significant relationship between CEO power and corporate social responsibility. Also, the results showed that stakeholder influence intensifies the relationship between CEO power and disclosure of social responsibility .
خلاصه ماشینی:
از اين رو، هدف مقاله حاضر بررسي رابطه بين قدرت مديرعامل و مسئوليت اجتماعي با نقش تعديلي نفوذ ذينفعان در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .
البته ، طي پژوهش هاي گوناگون موضوع نقش مديرعامل شرکت در افشاي مسئوليت اجتماعي در بازارهاي توسعه يافته به عنوان مثال ، در زمينه ايالات متحده (جيراپورن و چينتراکام ١، ٢٠١٣؛ شيخ ٢، ٢٠١٩؛ هارپر و سان ، 3 ٢٠١٩)، انگلستان (لي و همکاران ، ٢٠١٦) و راشيد و همکاران ٤ (٢٠٢٠) نيز اين رابطه علمي در بازارهاي در حال توسعه مورد بررسي قرار گرفته است .
پرسش هاي اصلي پژوهش عبارت است از اينکه آيا بين قدرت مديرعامل و مسئوليت اجتماعي شرکت ها رابطه منفي وجود دارد؟ آيا اين رابطه تحت تاثير نفوذ ذينفعان قرار دارد؟ در صورت مثبت بودن پاسخ ، نوع رابطه چگونه است ؟ ٢- مباني نظري و مروري بر پيشينه تجربي پژوهش ٢-١- مفهوم قدرت و قدرت مدير عامل کارايي و توسعه هر سازمان تا حد زيادي به استفاده صحيح از نيروي انساني بستگي دارد.
نتيجه فرضيه دوم پژوهش نشان داد که نفوذ ذيفعان رابطه بين قدرت مديرعامل و قضاوت و تصميم گيري در حسابداري و حسابرسي دورة ١/ پياپي ٢/ تابستان ١٤٠١ افشاي مسئوليت اجتماعي را تعديل ميکند.
A, (2011), “The Relationship between Corporate Social Responsibility and Financial Performance: an Empirical Study of Companies Included in the Dow Jones Sustainability Index”, Master Thesis, Erasmus University Rotterdam, Erasmus School of Economics, Accounting, Auditing and Control.
(2020), “CEO Power and Corporate Social Responsibility (CSR) Disclosure: Does Stakeholder Influence Matter?”, Managerial Auditing Journal, doi: 10.