چکیده:
این مقاله با هدف بررسی ویژگیهای فرآیند حسابداری جهت تصمیم برونسپاری در حسابداری ابری انجام شده است.سیستمهای اطلاعات حسابداری ابری، دسترسی گسترده و همه جانبه به شبکه را به ازای هر بار استفاده فراهم میکند؛ در مقایسه با سیستمهای حسابداری سنتی، فرصتهای بهتری برای مقیاس، ارائه دسترسی بهتر به نرمافزار و سختافزار مورد نظر، امکان کنترل بیشتر و پتانسیل همکاری بهتر با شرکای زنجیره تامین را فراهم میکنند. مکانیسم اصلی برونسپاری به گروههای تجاری اجازه میدهد تا به فرآیندهای کوچکتر تقسیم شوند واز مرزهای سازمانی یا جغرافیایی فراتر روندو باعث میشوند فرآیندها با کارایی بیشتری برونسپاری شدهو موجب بهبود انعطافپذیری در ساماندهی تحویل فرآیندها، کاهش هزینههاو تمرکز بر فرآیندهای اصلی شرکت میشود. جامعه آماری پژوهش شامل 384 نفر از اعضای انجمن حسابداری و حسابرسی در سال 1400هست. ابزارگردآوری اطلاعاتی از طریق پرسشنامه میباشد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روش محتوا، همگرا و واگرا و برای آزمون صحت مدل نظری پژوهش و محاسبه ضرایب تاثیر از روش معادلات ساختاری بهوسیله نرمافزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان داد تکرار فرایند، نیروی کار متخصص، شدت اطلاعات و نیاز به تماس با مشتری در کاربران حسابداری ابری تاثیر مثبت و معنیدار داردو عدم اطمینان در کاربران حسابداری ابری تاثیرمنفی و معنیدار دارد.
The aim of this study was to investigate the characteristics of the accounting process for outsourcing decisions in cloud accounting. Cloud accounting information systems provide extensive and comprehensive network access per use; Compared to traditional accounting systems, they provide better opportunities for scale, better access to the software and hardware in question, greater control, and the potential for better collaboration with supply chain partners. The main outsourcing mechanism allows business groups to split into smaller processes and cross organizational or geographical boundaries, making processes more outsourced and improving flexibility in organizing process delivery, reducing Costs and focus on the core processes of the company. The statistical population of the study includes 384 members of the Accounting and Auditing Association in 2021. The content method, convergent and divergent, was used to assess the validity of the questionnaire, and the structural equation method by LISREL software was used to test the accuracy of the theoretical model of the research and to calculate the impact coefficients. The results showed that process repetition, expert workforce, information intensity and customer contact need have a positive and significant effect on cloud accounting users, and uncertainty has a negative and significant effect on cloud accounting users.
خلاصه ماشینی:
با توجه به ويژگي هاي فناوري اطلاعات از جمله سرعت ، شدت و کيفيت بالا و همچنين امکان مبادله الکترونيکي اطلاعات ديگر نيازي به توجيه استفاده از فناوري اطلاعات در دنياي امروز نخواهيم داشت و حرفه حسابداري هم از اين امر مستثني نيست و ناگزير به کاربرد و استفاده از تمام يا برخي از روش ها و فنون جديد در ارائه خدمات و 1 Business Process Outsourcing (BPO) 2 Asatiani et al 3 Han & Mithas قضاوت و تصميم گيري در حسابداري و حسابرسي دورة ١/ پياپي ٣/ پائيز ١٤٠١ وظايف خود است (خواجوي و همکاران ،١٣٩٢).
حسابداري ابري همان حسابداري است که راه حل در آن بر اساس يک ميز کار و با سرورهاي راه دور انجام ميپذيرد و در آن داده ها به ابر فرستاده ميشوند، يعني جايي که در آن پردازش و ذخيره ميشوند؛ که باعث ميشود کارکنان با ديد بازتر و همکاري مؤثرتري به حفظ ، نگهداري و بروزرساني روزانه اطلاعات بپردازند و صاحبان کسب وکار آرامش ذهني بيشتري داشته باشند؛ بنابراين حسابداري ابري را ميتوان يک نوع سيستم هاي موازي و توزيعي، متشکل از مجموعه اي از رايانه هاي به هم پيوسته و مجازي که به صورت پويا آماده سازي ميگردند تعريف کرد که به عنوان يک يا چند منابع محاسباتي واحد و يکپارچه بر اساس موافقت نامه سطح تأمين خدمات ارائه مينمايند، تعريف نمود (برزگر خاندوزي و همکاران ،١٣٩٩).