چکیده:
هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر رفتار نوآورانه شغلی معلمان بر میزان یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرم آباد میباشد. در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که رفتار نوآورانه شغلی معلمان تا چه اندازه بر میزان یادگیری دانش آموزان ابتدایی شهرستان خرم آباد تاثیر دارد؟ کلیه ی معلمان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان خرم آباد میباشند که در حال حاضر تعداد 900 نفر از معلمان مقطع ابتدایی را شامل میشود. همچنین تعداد 269 معلمان مقطع ابتدایی با استفاده از روش نمونهگیری کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. در این پژوهش برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد رفتار نوآورانه شغلی معلمان جانسن در سال 2000 و پرسشنامه یادگیری دانش آموزان محقق ساخته در سال 1400 بصورت تصادفی ساده استفاده و توزیع و در انجام آن از تکنیکهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی از جمله: میانگین، میانه، مد، انحراف معیار، کمترین، بیشترین، چولگی و کشیدگی و استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون با نرم افزار SPSS 26 استفاده میگردد. نتایج پژوهش نشان میدهد، رفتار نوآورانه شغلی معلمان (تولید ایده، ارتقاء ایده و تحقق ایده) بر میزان یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرم آباد تاثیر مثبت و معنادار دارد.
The main purpose of this article is to investigate the impact of teachers' innovative behavior on the learning rate of elementary students in Khorramabad. In this study, it has been attempted to answer the question of how much teachers' innovative behavior affects the learning of elementary students in Khorramabad city? All elementary education teachers are in the 2nd district of Khorramabad city, which currently comprises 900 elementary teachers. Also, 269 elementary school teachers have been selected by Cochran sampling method as statistical samples. In this study, the data was used and distributed in a simple random and distributed statistical techniques to collect data from Johnson's Innovative Job Teachers' Teacher Behavior Questionnaire in 2000 and the learning questionnaire of the researcher -made students in 1400. Parson correlation coefficient with SPSS 26 software is used to analyze information from descriptive statistical methods such as: mean, moderate, fashion, standard deviation, the lowest, the highest, the highest, the highest, the cholera and the inferential. The results show that the innovative behavior of teachers (idea production, idea promotion and idea realization) has a positive and significant impact on the learning of elementary students in Khorramabad.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش سعي شده است به اين سوال پاسخ داده شود که رفتار نوآورانه شغلي معلمان تا چه اندازه بر ميزان يادگيري دانش آموزان ابتدايي شهرستان خرم آباد تاثير دارد؟ کليه ي معلمان مقطع ابتدايي آموزش و پرورش ناحيه ٢ شهرستان خرم آباد مي - باشند که در حال حاضر تعداد ٩٠٠ نفر از معلمان مقطع ابتدايي را شامل ميشود.
در اين پژوهش براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه استاندارد رفتار نوآورانه شغلي معلمان جانسن در سال ٢٠٠٠ و پرسشنامه يادگيري دانش آموزان محقق ساخته در سال ١٤٠٠ بصورت تصادفي ساده استفاده و توزيع و در انجام آن از تکنيک هاي آماري توصيفي و استنباطي استفاده شده است .
نتايج پژوهش نشان ميدهد، رفتار نوآورانه شغلي معلمان (توليد ايده ، ارتقاء ايده و تحقق ايده ) بر ميزان يادگيري دانش آموزان مقطع ابتدايي شهرستان خرم آباد تاثير مثبت و معنادار دارد.
(به تصویرصفحه مراجعه شود) همانطوري که نتايج جدول (٣) نشان ميدهد، ضريب همبستگي پيرسون محاسبه شده رفتار نوآورانه شغلي معلمان بر ميزان يادگيري دانش آموزان مقطع ابتدايي ناحيه ٢ شهرستان خرم آباد (٠/٨٥٦) در سطح آلفاي ٠/٠١ معني داري است (>P)؛ لذا H دال بر عدم وجود رابطه بين دو متغير رد ميگردد و H دال بر وجود رابطه معني داري مورد تاييد قرار ميگيرد.
بنابراين چنين استنباط ميشود که با اطمينان ٩٩% بين مولفه هاي رفتار نوآورانه شغلي معلمان بر ميزان يادگيري دانش آموزان مقطع ابتدايي ناحيه ٢ شهرستان خرم آباد رابطه مستقيم و معني داري وجود دارد.