چکیده:
این مقاله جهت بررسی و تعریفی از جهانشهر اسلامی و شناسایی شاخصهای موثر در تبدیل شهر اسلامی به جهانشهر اسلامی میباشد. جهت این منظور به بررسی مهمترین عوامل موثر بر مطرح شدن شهر اصفهان به عنوان یک شهر اسلامی در سطح جهانی و بررسی میزان و چگونگی تأثیرگذاری این عوامل میپردازد. پژوهش مورد نظر از لحاظ هدف کاربردی و با توجه به مؤلفههای مورد بررسی، رویکرد حاکم بر آن روش توصیفی- تحلیلی است و از تکنیک پویش محیطی و دلفی برای شناسایی متغیرها و شاخصها استفاده شده است. بر اساس منابع بدست آمده و نظر کارشناسان از 168 متغیر شهر جهانی و شهر اسلامی، 51 متغیر جهت شناسایی شهر جهانی اسلامی بدست آمد. متغیرهای شناسایی شده بر اساس سطح تاثیر گذاری دسته بندی و در نرم افزار میک مک جهت محاسبات ماتریس تحلیل اثرات متقاطع جایگذاری گردید. در پایان تعداد 16 متغیر شامل میزان رشد تولید ناخالص داخلی، پویایی بازار شهری، تنوع و رقابت پذیری قیمت کالاها، میزبانی شرکت های بزرگ بین المللی (500 شرکت برتر جهانی)، میزان جمعیت شهری، تعداد پروازهای مستقیم بین المللی، تعداد هتل های بزرگ، تعداد بازدید کنندگان خارجی، تنوع تولید انرژی، ظرفیت جاذبه سایت های گردشگری، واقع شدن در مسیرهای اصلی حمل و نقلی، دخالت کم دولت در بازار و انجام امور نظارتی بر بازار، استقرار بانکهای بین المللی، وجود بورس های بین المللی، تعداد دانشگاههای برتر و میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی(FDI) بهعنوان پیشران-های کلیدی مؤثر بر تبدیل اصفهان به یک شهر جهانی به دست آمدند. نتایج ناشی از یافته ها بیان گر این حقیقت است که شهر اصفهان در صورت توجه و تقویت 16 پیشران توسعه از یک شهر منطقه ای به شهر جهانی اسلامی میتواند ارتقاء یابد.
This article is to study and define the Islamic globalcity and identify effective indicators in the transformation of the Islamic city into the Islamic globalcity. For this purpose, it examines the most important factors affecting the emergence of Isfahan as an Islamic city in the world and examines the extent and how these factors affect. This research is applied in terms of purpose and according to the studied components, the approach is the descriptive-analytical method And environmental and Delphi scanning technique has been used to identify variables and indicators. Based on the obtained sources and experts' opinions, out of 168 variables of global city and Islamic City, 51 variables were obtained to identify the global Islamic City. The identified variables were categorized based on the level of impact and placed in Mick Mac software for cross-impact analysis matrix calculations. Finally, 16 variables including GDP, urban market dynamics, diversity and competitiveness of commodity prices, hosting large international companies (top 500 global companies), urban population, number of international direct flights, number of large hotels, Number of foreign visitors, diversity of energy production, attraction capacity of tourist sites, location in main transportation routes, low government interference in the market and market supervision, establishment of international banks, existence of international stock exchanges, number of top universities and the amount of foreign direct investment (FDI) were obtained As effective key drivers of Isfahan's transformation into a global city. The results of the findings indicate the fact that the city of Isfahan can be upgraded from a regional city to an Islamic world city if 16 development drivers are considered and strengthened.
خلاصه ماشینی:
در پايان تعداد ١٦ متغير شامل ميـزان رشـد توليد ناخالص داخلي، پويايي بازار شهري، تنوع و رقابت پذيري قيمت کالاها، ميزبـاني شـرکت هـاي بـزرگ بـين المللي (٥٠٠ شرکت برتر جهاني)، ميزان جمعيت شهري، تعداد پروازهاي مستقيم بـين المللـي، تعـداد هتـل هـاي بزرگ ، تعداد بازديد کنندگان خارجي، تنوع توليد انرژي، ظرفيت جاذبـه سـايت هـاي گردشـگري، واقـع شـدن در مسيرهاي اصلي حمل و نقلي، دخالت کم دولت در بازار و انجام امور نظارتي بر بـازار، اسـتقرار بانـک هـاي بـين المللي، وجود بورس هاي بين المللي، تعداد دانشگاه هاي برتر و ميـزان سـرمايه گـذاري مسـتقيم خـارجي( (FDI به عنوان پيشران هاي کليدي مؤثر بر تبديل اصفهان به يک شهر جهاني به دست آمدند.
125 104 6 ميزان رشد توليد ناخالص داخلي (GDP) 149 109 7 ميزان سرمايه گذاري مستقيم خارجي (FDI) 110 105 8 وجود بورس هاي بين المللي 113 95 9 ميزان ماليات بر شرکت ها 103 95 10 کمي قوانين مزاحم در ايجاد کسب و کار 105 105 11 سطح قيمت کالاها 88 97 12 اجراي قانون منع ربا در معاملات و بانک ها 81 80 13 تنوع کالاها و رقابت پذيري قيمت کالاها 140 102 14 ممنوعيت خريد و فروش کالاهاي زيان بار 79 84 15 عدم شکل گيري شغل هاي زيانبار در جامعه 97 92 16 عدالت در دريافت ماليات طبق درآمد 80 103 17 ميزان دسترسي عموم به آمارها و اطلاعات 78 88 18 استقرار بانک هاي بين المللي 114 94 - مجموع عوامل اقتصادي 1861 1789 19 تعداد سفارتخانه ها و کنسولگريها در شهر 97 92 20 جايگاه رهبران جريان ساز 101 92 - مجموع عوامل سياسي 198 184 21 سرانه مساجد شهري 88 80 22 توزيع يکنواخت مراکز خدمات شهري 96 104 23 درون گرايي در محلات 96 95 24 تعداد پروازهاي مستقيم بين المللي 124 99 25 هم سطح سازي بناهاي مسکوني 55 83 26 همسايه داري در محلات 59 88 27 ظرفيت جاذبه سايت هاي گردشگري 118 99 28 تعداد هتل هاي بزرگ 123 104 29 مراکز خريد و فروشگاههاي بزرگ (مال و سيتي سنتر و ...