چکیده:
ازمسائل بنیادین در تفسیر متون دینی بهویژه تفسیر قرآن، مسئله فهم است. تقریرهای گوناگونی در حوزه فهم بیانشده است. برخی از این تقریرها، مبتنی بر رویکرد مولف محوری است برخی دیگر متن محورند و برخی نیز مفسر محورند. مفسر محوری، جایگاه مفسر را فراتر از فهم کننده دانسته و مفسر را در ساخت معنای متن دخیل میدانند. هدف این نوشتار تبیین آسیبهای مولفههای مفسر محوری درمقوله فهم وتفسیر قرآن است. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی رهاوردهای کاربست مبانی اندیشه مفسرمحوری درفهم قرآن را بررسی کرده و به بیان آسیبهای آن پرداخته است. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که دیدگاه مفسرمحوری باعث آسیبهایی چون: نفی حقیقی بودن معنا، انکار حکایتگری آن، استقلال متن و نادیده گرفتن نقش مولف و عدم باور بر عینیت معنا است. این آسیبها نیز از مبانی نادرست انسانشناسی و پدیدارشناسی گرفتهشده که واقعنما نبوده و اکثرا انسان را در فضای زندگی مادی و غیرواقعی محصور مینمایند.
One of the fundamental issues in the interpretation of religious texts, especially the interpretation of the Qur'an, is the issue of understanding. The importance of this subject is so much that it has attracted the attention of many thinkers, and so, various interpretations have been presented. Some of these interpretations are author-centered approach, others are text-centered and commentator-centered. The commentator-centered approach considers the position of the interpreter beyond the understanding and to be involved in the formation of the meaning of the text. The purpose of this article is to explain the commentator-centered approach and its disadvantages in the category of understanding and interpreting the Holy Quran. In this regard, the main question is what are the harms of the components of the lack of meaning objectivity in understanding and interpreting the Qur'an due to the commentator-centered approach? The present research has analyzed the results of the application of this idea in the lack of objectivity of meaning in the understanding of the Qur'an, using a descriptive and analytical method, and has dealt with its harms and consequences in detail. The findings of the research show that commentator-centered approach is associated with problems such as the variability of meaning, ignoring the author, etc., which is rooted in beliefs such as: denying the authenticity of the meaning and its narrating nature, independence of the text, and ignoring the role of the author. This is while the most important basis in the interpretation of the Qur'an is that by using the rules of this science, it is possible to understand the intended meaning of the author; because God has sent down His book to guide people, and if the understanding of the Qur'an is based on the interpretation of the commentator, the guidance goal of the Qur'an will not be fulfilled. Determining the meaning of the text and the need to discover the intention of the author from the appearance of the words are other principles in the interpretation and understanding of the Qur'an. Therefore, the commentator-centered approach has no connection with the characteristics of the Qur'an and the goals of interpretation, and however, it is far away from its main purpose
خلاصه ماشینی:
هرمنوتـيک و منطق فهم دين ، از علي رباني گلـپايگـاني (١٣٨٣)؛ کـتاب هرمنوتيک و تأثير آن بر فهم متون ، از علي پريمي (١٣٩٣)؛ هرمنوتيـک : معنـا و زبـان ، از حســين مختـاري (١٣٩٧) نمونه هايي از تأليفات موجود در اين زمينه اســت ؛ اما با توجه به پيشـــينة تأليفات در اين مورد مي توان گفت تاکنون اثر پژوهشـي مسـتقل و جامع و شـايسـته اي در مورد موضـوع مفسـرمحوري به طور عام و آسـيب شـناسـي مؤلفه هاي عدم عينيت معنا در ديدگاه مفسـرمحوري به طور خاص به سـامان نرسـيده اسـت و آنچه وجود دارد تنها بيان بعضـي از آسـيب هاي موجود در اين زمينه اسـت .
اعتقاد به پديدار بودن معنا مفسـرمحوران بر اين باورند که براي درک بي واسـطة اشـيا بايد بازگشـتي به خود اشــيا صـورت گيرد؛ اما همان طورکه هايدگر در کتاب خود تصـريح مي کند (هايدگر، ١٣٧٧: ٧٠) پديدارشـناسـي ، امکان دسـترسـي به حقيقت اشـيا را ندارد، بلکه فقط با ظهور آن ها سـروکار دارد که اين ظهور به نحوي معنا نيز خوانده مي شـود و مورد فهم قرار مي گيرد؛ بنابراين معنا واقع نما و عيني نبوده، بلکه بيشـتر شـبحي از واقعيت اسـت.
Qom: Publications of Islamic Culture and Thought Research Institute.