چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش آموزش مدیریت رفتار والدین(PMT) بر بهبود مهارت سازشی کودکان ناتوان ذهنی آموزش پذیر انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش نیمه آزمایشی با بهره گیری از روش پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بوده که جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر کم توان ذهنی آموزش پذیر 7 تا 11 ساله مقطع ابتدایی شهر اصفهان به تعداد 170 نفر می باشند که با روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 32 نفر به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفت. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ی 117 سوالی رفتار سازشی واینلند (1984) است. روایی پرسشنامه از نوع محتوایی و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآورد شده است. برای تحلیل آماری داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون آماری تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) استفاده شده است. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که روش آموزش مدیریت رفتار والدین(PMT) بر بهبود مهارت سازشی کودکان ناتوان ذهنی آموزش پذیر در مرحله پس آزمون اثر معناداری دارد که این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار مانده است. با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که روش آموزش مدیریت رفتار والدین با پرداختن به جنبه های مختلف مهارت سازشی کودکان ناتوان ذهنی می تواند به عنوان یک برنامه کارآمد جهت بهبود مهارت سازشی کودکان ناتوان ذهنی مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
7 Ekin & Cagiltay & Karasu 8 Derks & Willemen & Sterkenburg 9 Kostulski & Breuer & Dopfner 60 روش تحقيق با توجه به ماهيت پژوهش حاضر که بررسي اثربخشي روش آموزش مديريت رفتار والدين (PMT) بر بهبود مهارت سازشي کودکان ناتوان ذهني آموزش پذير مي باشد، روش تحقيق مورد استفاده از نوع نيمه آزمايشي و با بهره گيري از روش پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود.
نتايج تحليل کوواريانس چند متغيره براي بررسي تفاوت پس آزمون خودياري عمومي در دو گروه آزمايش و کنترل مجموع مجذورات ميانگين مجذورات منبع درجه آزادي F sig کل (ss) (Ms) گروه خودياري 0/003 11/587 2/060 1 2/060 عمومي خطا ٣/٩١٢ ٢٢ ٠/١٧٨ کل ٤٥/٥٠٠ ٣٢ فرضيه ٣: روش آموزش مديريت رفتار والدين (PMT) بر مهارت خودياري در خوردن کودکان ناتوان ذهني آموزش پذير تاثير دارد.
نتايج تحليل کوواريانس چند متغيره براي بررسي تفاوت پس آزمون خودياري در خوردن در دو گروه آزمايش و کنترل مجموع مجذورات ميانگين مجذورات منبع درجه آزادي (Ms) F sig کل (ss) گروه خودياري 0/000 20/972 4/683 1 4/683 در خوردن خطا ٤/٩١٢ ٢٢ ٠/٢٢٣ کل ٦٥/٥٠٠ ٣٢ 64 فرضيه ٤: روش آموزش مديريت رفتار والدين (PMT) بر مهارت خودياري در پوشيدن کودکان ناتوان ذهني آموزش پذير تاثير دارد.
نتايج تحليل کوواريانس چند متغيره براي بررسي تفاوت پس آزمون مهارت اجتماعي شدن در دو گروه آزمايش و کنترل مجموع مجذورات ميانگين مجذورات منبع درجه آزادي (Ms) F sig کل (ss) گروه مهارت 0/000 56/005 20/676 1 20/676 اجتماعي شدن خطا ٨/١٢٢ ٢٢ ٠/٣٦٩ کل ١١٩/٧٥٠ ٣٢ بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر، اثربخشي روش آموزش مديريت رفتار والدين (PMT) بر بهبود مهارت سازشي کودکان ناتوان ذهني آموزش پذير بود.