چکیده:
قرآن کریم حاوی رهنمودها و فرامینی است که پیاده سازی آنها در جامعه نیازمند طی مراحلی است تا در نهایت بتوان با طی مراحل از عینیت جامعه قرآنی سخن به میان آورد. با توجه به دیدگاه مقام معظم رهبری با شکل گیری جامعه قرآنی علاوه بر اینکه بسیاری از مسائل و گرفتاریهای موجود در جامعه به راحتی حل می شود؛ یکی از حلقه های تمدن اسلامی نیز شکل می گیرد. همچنین برای تحقق چنین جامعهای باید نهضت انس دائمی با قرآن صورت گیرد؛ از همین رو در بیانات خود همواره از لزوم حاکمیت قرآن در جامعه سخن به میان آوردهاند و به فراخور همین امر مراحلی را برای انس با قرآن در راستای به وجود آمدن جامعه قرآنی ذکر می کنند. این تحقیق با روش گردآوری کتابخانه ای و اسنادی ضمن استخراج بیانات مقام معظم رهبری با استفاده از روش داده بنیاد و تحلیل محتوا به تبیین مراحل انس با قرآن در نظر ایشان پرداخته است. نتیجه آن شد که از دیدگاه معظم له برای حاکمیت مطلق قرآن بر جامعه طی چهار مرحله ضروری است؛ آشنایی با قرآن کریم؛ خواندن قرآن؛ تأمل و تدبر در قرآن و در نهایت عملی سازی مراحل قبل که منجر به تحقق جامعه قرآنی تمدن ساز می گردد.
The Holy Quran contains guidelines and commands that needs to be implemented in the society in some stages so that in the end, after passing the steps, the objectivity of the Quranic society can be discussed. According to the Supreme Leader, with the formation of the Qur'anic society, in addition to the fact that many of the problems and difficulties in the society are easily solved, one of the circles of Islamic civilization is also formed. Also, for the realization of such a society, there must be a movement of permanent intimacy with the Qur'an. Therefore, in his speeches, the Supreme Leader has always spoken about the necessity for Qur'anic sovereignty in society, and accordingly, he mentions the steps to become intimate with the Qur'an in order to create a Qur'anic society. Through library and documentary research this study has explained the steps of intimacy with the Qur'an in his opinion after extracting the statements of the Supreme Leader through grounded theory and content analysis method. It was concluded that from his point of view, it is necessary for the absolute Qur'anic sovereignty over society to pass four stages: Familiarity with the Holy Qur'an:Reciting the Qur'an; Reflection and Contemplation on the Qur'an; And finally, the implementation of the previous steps that lead to the realization of the civilizationcreator Qur'anic society.
خلاصه ماشینی:
مقام معظم رهبري دراين باره ميفرمايند: «دشمن نميخواهد مسـلمانان آيـات قرآن را مثل عَلَم در دست بگيرنـد؛ چـون قـرآن تکليـف هـا را معـّين کـرده اسـت : تکليـف مسلمانان را، تکليف جهاد را، تکليف زنـدگي اسـلامي و مـرگ اسـلامي را» (بيانـات امـام خامنه اي در مراسم اختتاميه هشتمين دوره مسابقات بين المللي حفظ و قرائت قرآن کريم در تاريخ ۱۳۷۰/۱۱/۱۷)؛ زيرا هرگاه انسان در امور مهم تکليفش مشخص باشد، ديگـر دچـار سرگرداني و حيراني در عملش نميشود؛ همچنان که آيت الله خامنه اي در اين راسـتا توصـيه ميکنند: انسان ها اگر طالـب عـدالت انـد و از ظلـم بيزارنـد، راه مبـارزه بـا ظلـم را بايـد از قـرآن فرابگيرند.
باتوجه به بيانات ايشان ، مراحل انس بـا قرآن که نهايتاً منجر به شکل گيري جامعه قرآني ميشود، تبيين خواهند شد: مرحله اول : آشنايي با متن قرآن : از ديدگاه ايشان گام نخست براي عمل کامل به قـرآن ، آشنايي با متن قرآن است (بيانات امام خامنه اي در مراسم اختتاميه پانزدهمين دوره مسابقات قرآن در تاريخ ۱۳۷۷/۹/۱).
از طرفي زماني انس دائم شکل ميگيرد که حفـظ قرآن صورت گيرد (بيانات امام خامنه اي در ديدار با قاريان شرکت کننده در بيسـت وسـومين مسابقات بين المللي قرآن در تاريخ ۱۳۸۵/۷/۴) و براي رسيدن بـه حفـظ قـرآن و درنتيجـه شکل گيري خواندن مورد نظر معتقدند ابتدا بايد روخواني تقويت شود، سپس روان خواني و بعد معاني و مفاهيم قرآن و درنهايت حفظ قرآن مورد توجه قرار گيرد (همان ).