چکیده:
هدف اصلی از آموزش ایجاد یادگیری در فراگیران است. این امر با تدریس اتفاق میافتد. آموزش تاریخ در مدارس و حتی دانشگاهها غالبا مبتنی بر شیوههای سنتی و روش سخنرانی و مباحثههای منفعلانه با هدف انباشتن ذهن فراگیران و تقویت حافظه است. توجه به فهم و ادراک تاریخی، تشویق و ایجاد تفکر تاریخی از جمله اهدافی است که آموزش نوین تاریخ باید در پی آن باشد. تحقق این اهداف به ابزارها و تغییر نگرشهای خاصّی نیاز دارد. یادگیری ترکیبی یک روش آموزشی است که تکنولوژی و رسانههای دیجیتال را با کلاسهای درس معلم محور تلفیق کرده و به فراگیران انعطافپذیری بیشتری برای شخصیسازی تجربه یادگیریشان میدهد. از سوی دیگر امروزه گرایش به یادگیری مجازی همگام با یادگیری حضوری در دانش آموزان روز به روز در حال افزایش است و این یکی از ابزارها برای اجرای یادگیری ترکیبی میباشد. مقاله حاضر سعی دارد به استفاده همگام از آموزش حضوری و مجازی در تدریس تاریخ بپردازد. سئوال این پژوهش اینست که: چگونه میتوان از یادگیری ترکیبی در آموزش تاریخ بهره گرفت؟ یافتههای تحقیق که با روش توصیفی - تحلیلی از منابع مختلف کتابخانهای و استفاده از تجارب مولف در تدریس در دو فضا بدست آمده، حاکی از آن است که آموزش حضوری اگرچه اهمیّت زیادی در فراگیری درس تاریخ دارد، اما در شرایط خاصّ مانند وضعیّت فعلی ناشی از همهگیری بیماری کرونا و تعلیق آموزش حضوری، استفاده مناسب از فضای مجازی همگام با آموزش حضوری میتواند یادگیری پایدار در درس تاریخ را امکان پذیر سازد.
The main purpose of education is to create learning in learners. This happens with teaching. Teaching is a series
of regular, purposeful, and pre-designed activities that ultimately lead to effective learning. History teaching in
schools and even universities is often based on traditional methods and methods of lecturing and passive
discussions with the aim of accumulating learners' minds and strengthening memory. Paying attention to
historical understanding, encouraging and creating historical thinking are among the goals that modern history
education should pursue. Achieving these goals requires special tools and attitudes. Combined learning is an
educational method that combines digital technology and media with teacher-centered classrooms, giving
learners more flexibility to personalize their learning experience. On the other hand, today the tendency to virtual
learning along with face-to-face learning in students is increasing day by day and this is one of the tools for
implementing combined learning. The present article tries to use simultaneous face-to-face and virtual
education in teaching history. The question that this research seeks to answer is: How can combined learning be
used in history teaching? The research findings obtained by descriptive-analytical method from different library
sources and the use of the author's experiences in teaching in two spaces, indicate that face-to-face education,
although very important in learning history, but in special circumstances such as situation Due to the current
outbreak of coronary heart disease and the suspension of face-to-face training, the proper use of cyberspace in
conjunction with face-to-face training can enable sustainable learning in history lessons.
خلاصه ماشینی:
سئوال اين پژوهش اينست که : چگونه ميتوان از ي-ادگيري ترکيب-ي در آم-وزش ت-اريخ بهره گرفت ؟ يافته هاي تحقيق که با روش توصيفي - تحليلي از منابع مختلف کتابخانه اي و استفاده از تجارب مؤلف در ت-دريس در دو فضا بدست آمده ، حاکي از آن است که آموزش حضوري اگرچه اهميت زيادي در فراگيري درس تاريخ دارد، اما در شرايط خاص مانند وضعيت فعلي ناشي از همه گيري بيماري کرونا و تعليق آموزش حضوري، استفاده مناسب از فضاي مجازي همگام با آم-وزش حضوري ميتواند يادگيري پايدار در درس تاريخ را امکان پذير سازد.
يافته هاي تحقيق حاکي از آن است که آموزش حضوري اگرچه اهميت زيادي در فراگيري درس تاريخ دارد، اما در شرايط خاص مانند وضعيت فعلي ناشي از همه گيري بيماري کرونا و تعليق آموزش حضوري، استفاده مناسب از فضاي مج-ازي همگام با آموزش حضوري ميتواند يادگيري پايدار در درس تاريخ را امکان پذير سازد ۱-۵پيشينه تحقيق اسماعيلي و موسوي(۱۳۹۴) در پژوهش خود، روش تدريس مشارکتي از طريق محيط يادگيري الکترونيکي را در مقايس-ه با شيوه سخنراني در پيشرفت درسي و افزايش خلاقيت دانش آموزان مؤثرتر مي دانن-د.
در اين مدل ، مبناي اصلي آموزش حضوري است اما معلم بعد از ارزشيابي و يا هنگام تدريس متوجه ضعف فراگير در درک وفهم محتواي درسي شده و براي برطرف نمودن ضعف و يا تکميل و تعميق آموخته ها تکاليف يا سئوالاتي از درس را براي دانش آموز يا دانش آموزان تعريف نموده تا با جس-تجو و انج-ام تکلي-ف ي-ا ح-ل مس-ئله از طري-ق رس-انه ه-اي 6 ( Face to face model الکترونيکي در منزل و ارائه يا ارسال آن ، يادگيري خود را تثبيت نمايند.