چکیده:
قد يظن الباحثون -أو يتأکّدون إلی درجة الاستيقان- أن بعض أبيات الشعر منذ القدم أصبحت خارجة عن مدار الجودة البلاغية، وافتقدت شيئا کثيرا من رونقها نظرا لعدم توافر ظروف جماليّة تؤهّلها لحيازة المواصفات السبکية المطلوبة. فطالما أُعجِب النقاد القدامی والمعاصرون بمتانة السبك وجودة الأسلوب في بيت امرئ القيس الشهير "مِکَرٍّ مِفَرٍّ..." واستفاضوا في تفصيل وجوهه البلاغية؛ کما رفض قاطبة النقاد الأوائل والمحدثين بلاغة بيته الآخر"غدائره مستشزرات..." ووقفوا موقفا معارضا تجاهه فجرّدوه من البلاغة والفصاحة البتّة نظرا للتنافر الصوتي الذي لمسوه في لفظةٍ منه وهي "مستشزرات". ونحن في هذه الدراسة ووفق الأسلوب الوصفي-التحليلي سنکون بصدد إثبات رؤية مخالفة لذلك في کل من الاتجاهين النقديَّين السّائدَين، فـُنثبت في الأول أنه خارج تماما عن دائرة الجودة الفنية، من حيث إن الوجه التشبيهي الذي استُخدم فيه لايصوّر شيئا من الجوانب الإبداعية التي توخّاها الشاعر لتجسيد الحرکة المتأرجحة لدی الفرس. کما أن البيت الثاني يتصف بمواصفات الفصاحة التصويرية التي خفيت عن أبصار الباحثين، من حيث إهمالهم لجانب البلاغة التطبيقية التي تقتضي أن تکون الصورة النهائية مستوحاةً من مؤشّرات التطابق السمعبصريّ الملحوظ عند إرادة المعنی المصوَّر. تقول النتائج إن الرؤية النقدية السائدة عند النقاد بشأن البيتين قد تکون خاطئة بالفعل، وإن کلًّا منهما يمکن أن يُنظَر إليهما من منظور بلاغيٍّ آخر يُثبت للثاني قيمةً تعبيرية کبری تغافل عنها النقاد والدارسون، کما يسجّل للأول انحرافًا في الصورة التشبيهية التي تجعل البيت متناقضًا تماما مع ما تقتضيه البنية التشبيهية السليمة عند انتظام الصورة الديناميکية المرجوّة.
بسیاری از پژوهشگران برانند که برخی ابیات شعری به دلیل عدم برخورداری از استانداردهای سبکی و بلاغی، بر خلاف انچه که قرنها در مدح وستایش انها گفته شده فاقد جنبه های زیبایی شناختی صحیح از منظر بررسی های سبک شناسانه هستند. سالهاست که پژوهشگران بسیاری در باره بیت معروف امرو القیس "مکر مفر مقبل مدبر..." زبان به مدح وستایش گشوده اند، در حالیکه بررسیهای علمی ودقیق سبک شناسانه نشان می دهد که بنیان تشبیهی به کار رفته در این بیت در تناقض تمام با موقعیت تصویری قرار دارد که شاعر اراده ان را نموده است. انچنان که در بیت مشهور دیگر او "غدايره مستشزرات..." که سالها وقرنها در باب مذمت وزیبایی زدایی از ساختار تصویری ان سخن سرایی کرده اند، بر اساس موازین دقیق اواشناسانه ورویکردهای معنامحور پژوهشهای زبانی از یک بلاغت تصویری ویژه و موقعیت محور برخوردار است که زیبایی ساختاری ان را دوچندان نموده است. در این پژوهش بر انیم تا با تکیه بر رویکرد توصیفیی-تحلیلی ومستندسازی تحلیلات مطرح شده در ان، به رویکردی دگرگونه ومتناقض در باب معیار سنجش زیبایی این دو بیت دست یابیم. نتایج نشان می دهد که در بیت مستشزرات بر خلاف استدلالات ناقص ویکجانبهگرایانهای که تا کنون مطرح شدهف علیرغم وجود ستیز اوایی موجود در یک لفظ ولی تناسب وهمگونی گسترده تری در بافتار کلی متن برگرفته از این تنافر مقطعی پیش امده است. همچنین در بیت مکر مفر نیز وجود یک اختلال مفهومی یا نگرشی در استفاده از مکانیزمهای تشبیهی باعث بروز تناقضی عمیق در طرح تصویری مورد نظر شاعر شده است.
Researchers may think - or are certain to the degree of certainty - that some verses of poetry since ancient times have become out of the orbit of rhetorical quality, and have lost a lot of their luster due to the lack of aesthetic conditions that qualify them to possess the required alloy specifications. As long as the ancient and contemporary critics admired the robustness of the casting and the quality of style in the famous Verse of Imru’ al-Qays “Mekarren Mefarren…” and they elaborated in detail its rhetorical aspects; All the early critics and modernists also rejected the rhetoric of his other Verse, "Ghadaeroho Mostashzeraton ..." and took an opposing position towards him, stripping him of eloquence and eloquence due to the vocal dissonance that they sensed in one of his words, which is 'misfortune'. In this study, and according to the descriptive-analytical method, we will be in the process of proving a different vision in each of the prevailing critical directions. In the first, we prove that it is completely outside the circle of artistic quality, in that the simile in which it was used does not depict any of the creative aspects that the poet intended to embody. The oscillating movement of the Persians. Also, the second house is characterized by the characteristics of pictorial eloquence that were hidden from the eyes of researchers, in terms of their neglect of the aspect of applied rhetoric, which requires that the final image be inspired by indicators of audio-visual congruence that is noticeable at the will of the pictorial meaning. The results say that the prevailing critical view of critics regarding the two verses may actually be wrong, and that each of them can be viewed from another rhetorical perspective that proves to the second a great expressive value that critics and scholars overlooked, as well as a deviation in the simile image that makes the verse completely contradictory. The correct simile structure requires it when the desired dynamic image is regular.