خلاصه ماشینی:
"2 3-گروهی تأویل را در مقابل ظواهر قرآن دانستهاند و آن را به معنای برگرداندن ظاهر به باطن و معنا کردن موضوع به چیزی دانستهاند که در ظاهر آیه موجود نیست،ولی تفسیر را باز کردن و بسط معانی ظاهری آیات معنا کردهاند.
*گروهی تأویل را در مقابل ظواهر قرآن دانستهاند و آن را به معنای برگرداندن ظاهر به باطن و معنا کردن موضوع به چیزی دانستهاند که در ظاهر آیه موجود نیست ولی تفسیر را باز کردن و بسط معانی ظاهری آیات معنا کردهاند یکجا خضر(ع)کشتی را شکست و موسی(ع)اعتراض کرد.
أمثال آنها در شأن آل محمد(ص)است و این از مباحث تفسیری معلوم میشود و به شمار میرود،نه تطبیق؛بلکه ما در تطبیق به دنبال تأویل آیات هستیم و آیاتی را بر محمد و آل محمد علیهم السلام تطبیق میکنیم-چنانکه قبلا ذکر شد-حتی اگر الفاظ شواهر قرآن نیز این معانی را ندهد."