چکیده:
هدف: شناسایی ویژگیهای سازماندهی اطلاعات در کتابخانههای کودک و آموزشگاهی مقطع دبستان برمبنای مرور نظاممند متون و استانداردهای مرتبط، سپس مقایسة فرایند سازماندهی اطلاعات در کتابخانههای آموزشگاهی مدارس مقطع دبستان شهر تهران با ویژگیهای شناساییشده است.روش: پژوهش توصیفی ـ تحلیلی حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت دادهها، در دستة پژوهشهای آمیخته قرار میگیرد. دادههای کیفی از طریق مرور نظاممند متون (براساس چارچوب پریسما) و مصاحبة گروه کانونی و دادههای کمّی از طریق سیاهة وارسی گردآوری شدند. تحلیل دادهها در بخش کیفی به روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است. جامعة پژوهش در بخش کیفی، متون مرتبط و متخصصان سازماندهی اطلاعات و در بخش کمّی، کتابداران متخصص کتابخانههای آموزشگاهی مقطع دبستان شهر تهران بود.یافتهها: در بخش نخست، ویژگیهای سازماندهی اطلاعات مؤلفههای مؤثر در فرایند سازماندهی در کتابخانههای کودک و آموزشگاهی مقطع دبستان در سه بخش فهرستنویسی توصیفی، فهرستنویسی تحلیلی، و ردهبندی شناسایی شد. در بخش فهرستنویسی توصیفی، در ارتباط با مقولة اصلی فهرستنویسی استاندارد، فهرستنویسی براساس استانداردها و قوانین فهرستنویسی و در مقولة یادداشت، درج چکیده و فهرست مطالب و درج گروه سنی یا پایة تحصیلی پیشنهاد شد. در بخش فهرستنویسی تحلیلی، در ارتباط با مقولة سازمان، توجه به کارکرد و رسالت سازمان، در مقولة کاربر توجه به نیازها، علائق و ویژگیهای بیانی کاربران در گروههای سنی مختلف، در مقولة منبع اطلاعاتی شناسایی موضوعات و فعالیتها براساس منبع از طریق ارتباط با افراد متخصص، وبگاهها، گروهها و سازمانهای مرتبط با ادبیات کودک و در مقولة روش و ابزار، موضوع و کلیدواژههای استاندارد و اخص، ایجاد هستیشناسی و برقراری روابط معنایی میان موضوعات ازجمله پیشنهادات بود. در بخش ردهبندی، در ارتباط با مقولة ردهبندی استاندارد، ردهبندی دیویی و در مقولة روشهای تکمیلی، تفکیک منابع براساس دستهبندی موضوعی و همچنین تفکیک منابع براساس گروه سنی یا پایة تحصیلی پیشنهاد شد. در بخش دوم پژوهش، یافتهها نشان داد بیش از نیمی از کتابخانههای آموزشگاهی در بخش فهرستنویسی توصیفی، از امکان انتقال ایزو ازطریق پایگاه کتابخانة ملی استفاده کردند. در بخش یادداشتها، بیشتر کتابداران گروه سنی متناسب با کتاب را درج کردهاند. موضوعات در بخش فهرستنویسی تحلیلی، با درنظرگرفتن مواردی مانند گروه سنی، تصاویر و قالب کتاب، موضوعات فیپا و بهندرت کلیدواژههایی از طریق نمایهسازی و تحلیل محتوای کتاب اختصاص داده شدهاند. کتابداران به سایر مؤلفههای تأثیرگذار ازجمله کارکرد و وظایف مدرسه، علائق دانشآموزان کمتر توجه کردهاند. در بخش ردهبندی، کتابخانهها بیشتر از ردهبندی دیویی و موضوعات کلی در کنار سایر علائم و روشها استفاده کردهاند.نتیجهگیری: به ذخیرهسازی، بازنمایی و بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان براساس ویژگیهای شناساییشده توجه کافی نشده است.
Purpose: The purpose of the study has been to investigate the extent that information organization (IO) in a number of children's and primary schools libraries merits the quality characteristics suggested by the library professional community schools in Tehran. Methods: Systematic literature review based on the PRISMA framework and focus group interviews were carried out to explore what criteria and standards are suggested for IO in children’s libraries. Data analysis at this stage was done through thematic analysis. Based on findings, a checklist was designed to find out to what extent such considerations were actually observed by librarians in libraries investigated. Data gathered by checklist was analysed by descriptive and inferential statistics.Findings: Characteristics identified included themes and components affecting information organization process in three sections: descriptive cataloguing, analytical cataloguing, and classification. In the descriptive cataloguing section, in connection with the mains category of standard cataloguing, cataloguing according to the standards and cataloguing rules and in the category of notes, inserting abstracts and table of contents and including the age group or level of education. In the analytical cataloguing section, the focus was on the function and mission of IO; with regard to user, the focus was on the needs, interests and expressive characteristics of users in different age groups and educational levels; in the category of information sources, identifying topics and resource-based activities through communication with experts, sites, groups and organizations related to children's literature, such as groups to promote reading and attention to the table of contents and images; and in the category of methods and tools for assigning topics and standards and as specific and practical keywords as possible (via Persian Subject Headings, Subject Headings for Children, thesaurus and social labelling), creating an ontology and establishing semantic relationships between subjects, assigning more than three topics and keywords to each resource, inserting the format of the work, were suggested as a subdivision into topics as much as possible and the creation of an appropriate reference system for the uniformity of topics and keywords. With regard to classification, Dewey Decimal Classification (DDC) and with regard to supplementary methods, the separation of resources based on thematic classification and separation of resources according to age group or an educational level were suggested. In the second part of the research, findings showed that more than half of the school libraries have used ISO through the National Library bibliography database. In the notes section, most librarians have listed the age group appropriate for the book. The topics in the analytical cataloguing section are devoted to items such as age group, book images, and format, CIP topics, and rarely keywords are allocated through indexing and content analysis of the book. Librarians have paid less attention to other influential components such as school functions and duties, students' interests, and so on. In the category of classification, libraries have mostly used DDC and general topics along with other symbols and methods.Conclusion: Insufficient attention has been paid to storing, representing, and retrieving children's information resources based on the themes and components of the identified characteristics.
خلاصه ماشینی:
(1392 بنابراین به نظر می رسد که توجه به عوامل زمینه ای نظیر علائق و نیازهای گروه سنی و پایه های تحصیلی متفاوت ، مفاهیم و موضوعات کاربردی از یک سو و محتوا و ژانر منابع ، محتوای منابع درسی و روش های تدریس معلمان از سوی دیگر، بر چگونگی سازماندهی منابع اطلاعاتی در کتابخانه های آموزشگاهی مؤثر است ؛ به بیان دیگر، هرچند استفاده از نظام سازماندهی علمی و استاندارد (فیپا)، آموزش و آشنایی کودکان و دانش آموزان را به همراه دارد و به نوعی مقدمه ای بر سوادآموزی اطلاعات است ؛ اما به طور کلی سطح سازماندهی مواد باید با آموزشگاه و نیازهای کاربران کتابخانه متناسب باشد ( دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی، ١٣٨٥).
جدول ١- کلیدواژه های جست وجو در اینترنت و پایگاه های اطلاعاتی به دو زبان فارسی و انگلیسی کلیدواژه های جست وجو به زبان فارسی , کلیدواژه های جست وجو به زبان انگلیسی سازماندهی اطلاعات ، فهرست نویسی، رده بندی، کتابخانۀ کودک، کتابخانۀ آموزشگاهی، کتاب کودک، منابع اطلاعاتی کودک , Information organization, cataloging, classification, children's library, school library, children's books, children's information resources چگونگی انتخاب مطالعات در مرحلۀ اول جست وجو در منابع ، ٢٢٦ منبع استخراج شد که شامل ١٢٥ منبع به زبان فارسی و ٩٦ منبع به زبان انگلیسی بود.
Studying the role of Persian Subject Headings in retrieving the children information resources from the Perspective of Librarians of Hamadan Province public libraries.