چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدل چالشهای پرورش کودکان کمشنوای پیشدبستانی از دیدگاه مادران و متخصصان بر اساس نظریه دادهبنیاد انجام شده است. روش: نمونه این پژوهش 15 مادر کودک کمشنوا 4 تا 6 ساله از انجمن والدین کودکان کمشنوا شهر تهران و 5 متخصص حوزه کودکان ناشنوا و کمشنوا بودند که در سال 1400 با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. چالش های پرورش کودکان کمشنوا از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق تا رسیدن به اشباع نظری جمعآوری و با کدگذاری نظری (کدگذاری باز، محوری و انتخابی) تحلیل شد. یافتهها: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، کدهای باز حول 290 مفهوم، کدهای محوری شامل 51 مفهوم و کدهای انتخابی در 14 مفهوم شامل چالشهای نظام والدینی، چالشهای زوجین، چالشهای رابطه محور، تعامل نامطلوب والد- کودک، افکار و احساسات منفی، تجربه سرزنش، نگرانی از آینده، انزواطلبی، مشکلات هیجانی و رفتاری، پاسخدهی هیجانی به کودک، دشواری در مهارتهای ارتباطی و استقلال، مسامحه و غفلت از کودک، تحول مثبت و سازنده، مهارتهای فرزندپروری بالنده، شناسایی و استخراج شدند. نتیجهگیری: والدین در پرورش فرزندان کم شنوای خود با چالشهای خاصی مواجه هستند. بنابراین، توجه ویژه به چالشهای پیشرو در پرورش فرزند کمشنوا اهمیت بسزایی دارد.
Aim: This study aimed to present a model of challenges in raising preschool children with hearing loss from the perspective of mothers and professionals based on the grounded theory. Method: The sample of this study was 15 mothers of children with hearing loss aged 4 to 6 years from the association of parents of children with hearing loss in Tehran and 5 professionals in the field of deaf and hard of hearing children who were selected in 2021 using purposive sampling method. The challenges of raising children with hearing loss were collected through in-depth semi-structured interviews to achieve theoretical saturation and analyzed by theoretical coding (open, axial and selective coding). Results: Based on the results of the research, open codes around 290 concepts, central codes including 51 concepts and selective codes in fourteen concepts including systemic and religious challenges, couple challenges, relationship challenges, various topics, unfavorable parent-child, thoughts and feelings. Experiences of blame, anxiety about the future, isolationism, emotional and behavioral problems, emotional response to the child, problems in communication skills and independence, child neglect, transformation and constructiveness, growing parenting skills were identified and discovered. Conclusion: Parents face special challenges in raising their children with hearing loss, so it is important to pay special attention to the challenges ahead in raising a child with hearing loss.
خلاصه ماشینی:
edu چکيده هدف : اين پژوهش با هدف ارائه مدل چالش هاي پرورش کودکان کم شنواي پيش دبستاني از ديدگاه مادران و متخصصان بر اساس نظريه داده بنياد انجام شده است .
علاوه بر اين ، عاشوري و غفوريان (١٣٩٨) در پژوهش خود نشان داده اند که آموزش مهارت هاي فرزندپروري منجر به بهبود نيمرخ ارتباط والدين با کودک کم شنوا ميشود.
کدهاي باز، محوري و گزينشي مستخرج از داده ها (به تصویر صفحه رجوع شود) 140 (به تصویر صفحه رجوع شود) 141 (به تصویر صفحه رجوع شود) 142 (به تصویر صفحه رجوع شود) 143 (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس نتايج حاصل از کدها در جدول ٢، عوامل و زير طبقه ها در چهارده مقوله انتخابي و ٥١ مقوله شناسايي و مورد بررسي قرار گرفتند که نمونه هايي از گفته هاي مشارکت کننده ها در ادامه آمده است : چالش هاي نظام والديني پذيرش کودک: در مصاحبه هاي انجام شده تقريبا هيچ يک از شرکت کنندگان انتظار نداشتند فرزند کم شنوا داشته باشند و پذيرش اين واقعيت که آن ها يک کودک کم شنوا به دنيا آورده اند برايشان دشوار بود.
Parent challenges, perspectives and experiences caring for children who are deaf or hard-of-hearing with other disabilities: a comprehensive review.
[Link] Maxwell Peprah Opoku, William Nketsia, Esther Birago Benefo & Wisdom Kwadwo Mprah (2020): Understanding the parental experiences of raising deaf children in Ghana, Journal of Family Studies, 8(1), 1-20.