چکیده:
در میان حوادث تاریخ اسلام واقعه غدیر به لحاظ جایگاه کلامی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این زمینه گونههای نقل واقعه غدیر در تاریخ نگاشتههای اسلامی و چگونگی تاثیرپذیری آن از پیش فرضهای کلامی مورخان سؤالیست که ذهن تاریخ پژوه را به خود منعطف میدارد. بررسی تحلیلی داده-های به دست آمده از آثار مورخان مسلمان چهار گونه تعامل با نقل این واقعه را نشان میدهد. در سه گونه نخست مورخان به منابع با رویکرد سنی و روایات صحابه اعتماد کرده و آموزه هایی همچون افضلیت خلفا، عدالت صحابه، تفکیک بین محبت به علی علیه السلام و قول به افضلیت ایشان و همچنین تبری از شیخین را ملاک اعتبار سنجی روایات دانسته اند و در مقام حل تعارض روایات مربوط به این واقعه بر روایاتی تکیه کرده اند که نگرش اهل تسنن در مورد غدیرو اهل بیت را تقویت نماید و در گونه چهارم مورخان به روایات اهل بیت علیهم السلام اعتماد نموده و در مورد راویان برخورداری از شاخصه های شیعه امامی را ملاک اعتبار دانسته اند. همچنین در مقام ارائه طرحواره داستانی از این واقعه گروهی متاثر از پیش فرضهای کلامی خود به گونهای حوادث جیش یمن ، حجه الوداع و غدیر را بیان نمودهاند که مخاطب لزوم محبت و دوستی با علی علیه السلام را نتیجه بگیرد و برخی دیگر همین وقایع را بهگونهای بیان نمودهاند که مخاطب خلافت بلافصل علی علیه السلام پس از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را نتیجه گیری نماید.
The question of to what extent and to what extent the theological presuppositions of a historian have influenced his historiography and what factors and contexts have shaped this influence is one of the basic questions that have been raised in the discussions related to Islamic historiography. The answer to this question is important because its solution is an accurate picture of the basic question of what are the limits and the do's and don'ts of the effect of theological presuppositions on historiography. Examining the evidence in the history of Islamic historiography and the sources written in this knowledge by descriptive and analytical methods proves the hypothesis that Islamic historiography is affected in various dimensions from the author to the choice of subject, description and analysis of events and finally writing the text in many cases. It has been one of the theological presuppositions of historians. Also factors such as the emergence and growth of Islamic historiography in the context of theological needs, the spread of Islamic historiography in the political context, religious prejudices of historians, the dominance of specific cultural and social approaches, lack of accurate historical sources and reports and the need to rely on non-historical sources. The holy figures in historical events and, finally, the continuity and inseparability of history from other sciences, have provided the ground for the realization of these interventions