چکیده:
بشر، با تمام پیشرفت و توسعههای که در حوزهی علوم و فناوری داشته است به دلیل عدم توجه به ارزشهای اخلاقی و مسائل تربیتی که ناشی از نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر غیر آموزههای وحیانی است گرفتار مشکلات و نابسامانیهای بسیاری در عرصههای فردی، خانوادگی و اجتماعی شده است. درک صحیح شیوههای تربیتی پیامبران میتواند الهامبخش تفکرات سازنده و رفتارهای مطلوب و سیراب کنندهی دلهای تشنهی حقیقت در هر عصر و نسلی باشد و نقش حیاتی در تحولات عظیم انسانهای بیداردل و تزکیهی نفوس در ابعاد گوناگون زندگی ایفا کند. نگارندگان با توجه به اهمیت و کاربردی بودن مسئله با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و با بهرهگیری از دانش تربیت، بر اساس گزارههای قرآن شیوههای تربیتی اخلاقی حضرت یوسف (ع) را مورد تجزیهوتحلیل قرار داده است. یافتهها نشان میدهد که حضرت یوسف (ع) در حوزه شیوههای اخلاقی از شیوه ایجابی، اصلاحی و تثبیتی و تقویتی استفاده کرده است. در شیوه ایجادی از ارائه الگوهای نیکو، بیان وقایع واقعی و جذاب، ترغیب به ایجاد رفتار و اعمال خوب، انذار و تبشیر، تزکیه و تلقین و بهرهگیری از پرسش اخلاقی در تربیت، جهت نهادینهسازی ارزشها و تمدن سازی، در شیوه اصلاحی از موعظه و جدال نیکو، تقوا مداری، چشمپوشی و از خودگذشتگی و در شیوه تثبیتی و تقویتی از ایجاد بینش مثبت در مخاطبین، یادآوری نعمتها و ابتلا و امتحان بهره جسته است. شایانذکر است که شیوههای ذکرشده جهانی بوده و امروز هم اگر بهدرستی به کار گرفته شوند تحول بنیادی در جامعه بشری ایجاد خواهد شد، همانطور که حضرت یوسف (ع) با بهکارگیری آنها توانست رفتارها، گفتارها و خصلتهای ناپسند مردم مصر را متحول ساخته اخلاق برگرفته از وحی را به آنان در حوزه نظر و عمل آموزش دهد.
Human-being, with all the progress and development it has had in the science and technology, is plagued with a lot of problems and chaos in personal, family and social fields due to the lack of attention to moral values and educational issues that arise from the education and pedagogical system based on non-revealed teachings. The correct understanding of the educational methods of the prophets can inspire constructive thoughts and desirable behaviors and irrigate the hearts thirsty for truth in every age and generation and play a vital role in the great transformations of enlightened people and the purification of souls in different aspects of life. The authors have analyzed the most important components of Hazrat Yusuf’s (A. S.) moral education, which were supra-temporal and supra-spatial considering the importance and applicability of the problem, using the descriptive and analytical method and using the science of education, based on the propositions of the Holy Quran, the moral educational methods of Hazrat Yusuf (A. S.). The findings indicate that Prophet Yusuf (A. S.) used positive, reformative, and strengthening methods in the field of ethical practices. In a creative, he used presenting good examples, stating real and attractive events, encouraging to create good behavior and actions, warning and evangelizing, purifying and inculcating and used the moral questions in education, for the purpose of institutionalizing values and civilization and in reformative method, used preaching and good argument, piety-centered, ignoring and self-sacrifice, and in a positive and strengthening method, used the creating a positive vision in the audience, reminding of blessings and trials and tests. It is worth mentioning that the methods mentioned are universal and even today, if they are used correctly, a fundamental change will be created in human society, just as Prophet Yusuf (A. S.) was able to transform the behavior, speech and obnoxious traits of the Egyptian people by using them and teach them morality based on revelation in the field of opinion and action.