چکیده:
ایده گردشگری خلاق مبحثی جدید و مورد توجه در حوزه مطات شهری به ویژه توسعه گردشگری شهری بوده و بر ارتقای کیفیت زندگی به واسطه تفکرات نو شهروندان تاکید دارد. ایجاد گردشگری خلاق باعث رونق و شکوفایی حیات شهری میگردد، که این خود سطح مناسبات یک شهر در پیوند با سایر شهرها در مقیاس ملی و فراملی گسترش میدهد. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل نقش گردشگری خلاق در توسعه شهری ایذه میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف توسعهای ـ کاربردی و از لحاظ روش شناسی توصیفی ـ تحلیلی است که گرد آوری دادهها و اطلاعات به روشهای کتابخانهای و مطالعات میدانی شامل پرسشنامة محقق ساخته جمع آوری شد. جامعه آماری آن نیز کلیه شهروندان شهر ایذه و کارشناسان گردشگری در اداره میراث فرهنگی استان، شهرداریها، اساتید دانشگاهی، مدیران شهری و متخصصین امر گردشگری هستند که با حجم نمونه 325 نفر به روش تصادفی و گلوله برفی انتخاب شدند. شاخصهای مربوط به گردشگری خلاق از ادبیات پژوهشی این حوزه جمع اوری شد. فرایند تحلیل شبکه برای شاخصهای مرتبط با توسعه شهری در نرم افزار Geoda تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد که در سطح 95 درصد اطمینان میتوان ادعا نمود که وضعیت شاخصهای پنجگانه گردشگری خلاق در سطح شهر ایذه وضعیت مناسبی دارند و تنها در بخش زیر ساختهای فیزیکی کمبود احساس میگردد. از دیدگاه کارشناسان و شهروندان، این شهر دارای قابلیت گردشگری فراوانی میباشد که اگر به صورت خلاقانه استفاده شوند؛ میتواند در توسعه شهر ایذه موثر و شهر در ا قتصاد بومی و اقتصاد پایدار شهری تقویت میشود.
The idea of creative tourism is a new and important topic in the field of urban
studies, especially the development of urban tourism, and emphasizes on
improving the quality of life through new ideas of citizens. Creating creative
tourism promotes urban life, which in turn expands the level of a city's
relationship with other cities on a national and transnational scale. The purpose
of this study is to investigate and analyze the role of creative tourism in Izeh
urban development. The present study is descriptive-analytical in nature and in
terms of development-applied purpose, it is based on library and survey studies.
Research indicators included indicators of creative tourism (social capital, quality
of life, tourism talent, physical infrastructure and tourism experience) and
indicators of creative urban development (social, economic, cultural,
environmental and physical). To present the model of creative tourism
development and its effect on the development process of Izeh city, a
questionnaire with a sample size of 325 people and a SPSS software were used.
Also, the process of network analysis process for indicators related to creative
urban development was analyzed in Geoda software. The results show that at the
confidence level of 95%, it can be claimed that the five indicators of creative
tourism in Izeh city are in a good condition and only in the physical infrastructure
sector, there is a shortage. From the point of view of experts and citizens, this
city has a lot of tourism potential that can be effective in the development of Izeh
city, if used creatively.