چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطۀ انواع جهت گیری هدف، باورهای تقلب و نگرش های خنثی سازی، با رفتار تقلب بود. بدین منظور تعداد 335 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. مشارکت کنندگان پرسشنامه های تقلب تحصیلی (2007) و جهت گیری هدف الیوت و مک گریگور (1999،2001) را تکمیل نمودند. سپس روابط متغیرها در قالب مدلی علّی طراحی و به روش تحلیل مسیر توسط نرم افزار لیزرل آزمون شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که انواع جهت گیری هدف به طور مستقیم و یا غیرمستقیم بر رفتار تقلب و همچنین بر باورهای تقلب و نگرش های خنثی سازی تاثیر داشتند، باورهای تقلب و نگرش های خنثی سازی نیز به طور مستقیم و یا غیرمستقیم رفتار تقلب را پیش بینی نمودند. از مهم ترین یافته های این پژوهش تاثیر نگرش های خنثی سازی بر رفتار تقلب در تکلیف و امتحان به صورت مستقیم، و غیرمستقیم به واسطه باورهای تقلب بود به طوری که این متغیر نسبت به بقیه متغیرها بیشترین واریانس مربوط به رفتار تقلب در امتحان و تکلیف را تبیین
The aim of present study was to survey of relation
between goal orientations, personal beliefs about
cheating and neutralizing attitudes with cheating
behaviors. The participants were 335 students selected
from Semnan university using multistage
cluster sampling method. For assessing the research
variables, the participants completed two measures:
Academic Cheating Questionnaire (2007) and Achievement
Goal Questionnaire (Elliot & McGregor,
2001). The relationships between variables were
examined by a causal model. The results of path analysis
by using LISREL software, showed direct and indirect
effects of goal orientations on cheating behaviors,
personal beliefs about cheating and neutralizing
attitudes. Also beliefs about cheating and neutralizing
attitudes directly and indirectly predicated cheating
behaviors. The most important results of this research
was influence of neutralization of responsibility on
cheating behaviors and indirectly by mediating
personal beliefs about cheating. And this variable
predicted the most variance of cheating behaviors
than others.
خلاصه ماشینی:
بررسي عوامل مؤثر بر تقلب تحصيلي با رويکردي انگيزشي : آزمون مدل علّي o Effective Factors on Academic Cheating with Motivational Approach: Testing a Causal Model o زينب رباني * چکيده هدف از پژوهش حاضر تعيين رابطۀ انواع جهت گيري هدف ، باورهاي تقلب و نگرش هاي خنثي سازي ، با رفتار تقلب بود.
علاوه بر اين با توجه به اينکه ملاک ارزيابي در نظام آموزشي کشورمان عمدتاً نمرات پيشرفت تحصيلي ميباشد(حسني ، ١٣٨٢) و نمرات و رتبه فرد بيانگر توانمندي و شايستگي تحصيلي او است (رستگار، حجازي ، غلامعلي لواساني ، قربان جهرمي ، ١٣٨٨)، در پژوهش حاضر در چارچوب مدل انگيزشي مورداک و اندرمن و با استفاده از نتايج تحقيقات پيشين ، مدلي ساختاري ارائه شده است که در آن تاثير انواع جهت گيري هدف ، به واسطه باورهاي فرد درباره تقلب و نگرش هاي خنثي سازي بر رفتار تقلب مورد بررسي قرار مي گيرد (نمودار ١).
o اولين نتيجه حاصل از پژوهش حاضر رابطه بين انواع جهت گيري هدف با رفتار تقلب به طور مستقيم و غيرمستقيم بود که همسو با يافته هاي قبلي مي باشد (استفنز و گلباچ ، ٢٠٠٧؛ نيواستيد و همکاران ، ١٩٩٦؛ وان وايپرن و همکاران ، ٢٠١١؛ رمضاني ، ١٣٨٩، مورداک و همکاران ، ٢٠٠١ ).
بر اساس نتايج اين پژوهش ، جهت گيري هدف تسلط گرايشي با دو نوع رفتار تقلب در امتحان و تکليف رابطه منفي داشت (همسو با يافته هاي استفنز و گلباچ ، ٢٠٠٧؛ وان وايپرن و همکاران ، ٢٠١١).
علاوه بر اين هدف تسلط گرايشي به واسطه نگرش هاي خنثي سازي مسئوليت ، بر باورهاي تقلب اثر گذاشته و در نهايت رفتار تقلب در امتحان و تکليف را به طور منفي پيش بيني کرد.