چکیده:
کتاب درسی یکی از رایجترین منبع یادگیری دانش آموزان در سیستمهای آموزشی محسوب میشود. تحلیل محتوا به عنوان یک ابزار پژوهشهای علوم تربیتی در جایگاه پر اهمیتی قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوا کتب مطالعات اجتماعی پایه ابتدایی براساس روش هارتلی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، کل محتوای کتب مطالعات اجتماعی پایه ابتدایی میباشد و نمونه آماری هم از سه بخش اول، وسط و اخر کتب به صورت تصادفی انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها هم از روشهای آماری میانگین و جدول فراوانی و تعیین درجه دشواری متن هارتلی بهرهگیری شده است. نتیجه پژوهش نشان داد که محتوا و متون کتب نسبت به سطح و سن فراگیران به ترتیب خیلی ساده، ساده، نسبتا ساده است و نیاز به تغییراتی احساس میشود تا از پیامدهای این گونه محتوا که می تواند شامل بیحوصلگی بیعلاقگی فراگیران و کم رنگتر شدن نقش معلمان در امر یاددهی_یادگیری میباشد جلوگیری به عمل آید.
خلاصه ماشینی:
از این رو دانش پژوه بر آن شد تا سطح خوانایی کتب مطالعات اجتماعی پایه ابتدایی را از لحاظ تعیین درجه دشواری متن با تکنیک هارتلی مورد بررسی قرار دهد.
جدول شماره5: مقایسه سنجش دشواری متن متناسب با پایههای مختلف تحصیلی درصد واژه های ساده به کل, وضعیت متن, پایه(سن) 100-90, خیلی ساده, 10ساله 90-80, ساده, ساله11 80-70, نسبتا ساده, ساله 12 70-60, متوسط, ساله13 و14 60-50, نسبتا دشوار, ساله15 و16 50-30, دشوار, ساله17 و18 30-0, خیلی دشوار, فارغ التحصیل از دانشگاه با توجه به جدول شماره (5) برای دانش آموزان 10 ساله که در پایه سوم ابتدایی تحصیل میکنند نسبت واژه هـای سـاده بـه کل واژهها، باید عددی بین 90 تا 100 درصد باشد و عدد 3/92 درصد نشان میدهد که محتوای کتاب مطالعات اجتمـاعی پایـه سوم ابتدایی با پایه تحصیلی و سن فراگیران تناسب دارد و دارای سطحی خیلی ساده است.
با توجه به جدول شماره (5) برای دانش آموزان 11 ساله که در پایه چهارم ابتدایی تحصیل میکنند نسبت واژه هـای سـاده بـه کل واژهها، باید عددی بین 80 تا 90 درصد باشد و عدد 3/96 درصد نشان میدهد که محتوای کتاب مطالعات اجتمـاعی پایـه چهارم ابتدایی با پایه تحصیلی و سن فراگیران تناسب ندارد و دارای سطحی خیلی ساده است.
با توجه به جدول شماره (5) برای دانش آموزان 12 ساله که در پایه پنجم ابتدایی تحصیل میکنند نسبت واژه هـای سـاده بـه کل واژهها، باید عددی بین 70 تا 80 درصد باشد و عدد 3/95 درصد نشان میدهد که محتوای کتاب مطالعات اجتمـاعی پایـه پنجم ابتدایی با پایه تحصیلی و سن فراگیران تناسب ندارد و دارای سطحی خیلی ساده است.