چکیده:
دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به منظور تامین مالی کافی نیازمند محاسبه دقیق بهای تمام شده دانشجو هستند. در این راستا نظام آموزش عالی در پی اجرای بوجهریزی مبتنی بر عملکرد با الزام حسابداری تعهدی برای تعیین دقیق بهای تمام شده دانشجو با مشکل اساسی مواجه هستند. به دنبال مشکلات پیادهسازی سیستم بهایایی مبتنی بر فعالیت برای محاسبه بهام تمام شده دانشجو در نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد، بهایابی مبتنی بر فعالیت زمانگرا به عنوان جایگزینی برای استقرار مطرح میشود. این روش ظرفیت گروههای منابع تامین مالی را بر اساس زمان مورد نیاز برای انجام فعالیت به بهای تمام شده اختصاص میدهد. به دلیل مزایای استقرار بهایابی مبتنی بر فعالیت زمانگرا در نظام بودجهریزی، این پژوهش به صورت مفهومی به تشریح مدل بهایابی مبتنی بر فعالیت زمانگرا برای تعیین بهای تمام شده دانشجو در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی پرداخته است، نتایج نشان میدهد بکارگیری این روش به دلیل دخالت عامل زمان در محاسبه بهای تمام شده منجر به دقت اندازهگیری بهای تمام شده، روشنگری ماهیت فعالیتها، بهبود تصمیمگیری و برنامهریزی موثر برای تهیه بوجهریزی مبتنی بر عملکرد میشود و نگرانیهای مدیران مالی را در خصوص تامین منابع مالی و شناسایی ظرفیتها کاهش میدهد.
خلاصه ماشینی:
به دليل مزاياي استقرار بهايابي مبتني بر فعاليت زمان گرا در نظام بودجه ريزي، اين پژوهش به صورت مفهومي به تشريح مدل بهايابي مبتني بر فعاليت زمان گرا براي تعيين بهاي تمام شده دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي پرداخته است ، نتايج نشان ميدهد بکارگيري اين روش به دليل دخالت عامل زمان در محاسبه بهاي تمام شده منجر به دقت اندازه گيري بهاي تمام شده ، روشن گري ماهيت فعاليت ها، بهبود تصميم گيري و برنامه ريزي موثر براي تهيه بوجه - ريزي مبتني بر عملکرد ميشود و نگرانيهاي مديران مالي را در خصوص تامين منابع مالي و شناسايي ظرفيت ها کاهش ميدهد.
تامين مالي، بودجه ريزي عملياتي مبتني بر عملکرد، بهام تمام شده ، بهايابي مبتني بر فعاليت زمان گرا مقدمه امروزه نظام آموزش عالي بايد هزينه هاي مربوط به عملکرد را براي مخاطبان بيروني گزارش نماينـد.
اين موضوع نشان ميدهد که با توجه الزامات مواد (٧) و (٨) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، نظام آموزش عالي براي آغاز بودجـه ريـزي بـر مبنـاي عملکرد بايد مراحل قبلي شامل استقرار حسابداري تعهدي و تعيين بهاي تمام شده خدمات آموزشي و پژوهشي را در سرلوحه کار خود قرار دهد.
از آنجايي که هدف مدل بهايابي مبتني بر فعاليت زمانگرا تعيين محاسبه دقيق بهاي تمام شده دانشجو در اين پژوه است کارکنان مالي دانشگاه بايد همکاري لازم را داشته باشند و فرآيندهاي که تجزيه و تحليل شامل ميشود شناسايي کنند و در اختيار تيم پروژه بگذارند.
Time-Driven Activity-Based Costing forInter-Library Services: A Case Study in a University, The Journal of Academic Librarianship,33(5), 551-560.