چکیده:
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﻧﻘﺶ ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﺗﻔﮑﺮ ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺎﻟﯽ و اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺷﺮﮐﺖ در ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن اﺻﻔﻬﺎن ﺟﻬﺖ اﯾﺠﺎد ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﮐﻪ زﻣﯿﻨﻪ ﺳﺎز ﻧﻈﻢ و اﻧﻀﺒﺎط ﮐﺎری و اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻣﻨﺴﺠﻢ اﺳﺖ، ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺳﺒﮏ ﺗﻔﮑﺮ ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺎﻟﯽ و اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺷﺮﮐﺖ اﻧﺠﺎم ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﺪﯾﺮان و ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺣﻮزه ﻣﺎﻟﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن اﺻﻔﻬﺎن ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 395 ﻧﻔﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ آن ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان 195 ﻧﻔﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری داده ﻫﺎ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺳﺒﮏ ﺗﻔﮑﺮ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺷﺮﮐﺖ ﺑﻮد ﮐﻪ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آن ﻫﺎ در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ روش آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ 0/79 و 0/95 ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ. ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻓﺮﺿﯿﺎت ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ ﺗﻔﮑﺮ ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺎﻟﯽ ﺑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺷﺮﮐﺖ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد.
خلاصه ماشینی:
بنابراين با توجه به اهميت نقش سبک هاي تفکر مديران مالي در شرکت هاي خصوصي شهرستان ايرانشهر جهت ايجاد فرهنگ سازماني هدفمند که زمينه ساز نظم و انضباط کاري و استراتژي منسجم است ؛ پژوهشگر در پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به اين پرسش است که آيا بين سبک تفکر مديران مالي و استراتژي شرکت رابطه اي وجود دارد؟ پيشينه تحقيق - اميري (١٣٩٧) در پژوهشي که با عنوان بررسي نقش ميانجيگري فرهنگ سازماني در رابطه بين اجراي استراتژيها و عملکرد سازماني در شرکت هاي سيمان استان فارس انجام داد به اين نتيجه دست يافت که بين اجراي استراتژي هاي بازارگرايي، رهبري هزينه ، مديريت بازاريابي، تمايز و فرهنگ سازماني ارتباط مثبت و معناداري وجود دارد.
- نهاميان و فيض الهي (١٣٩٤) در پژوهشي که با عنوان "تأثير فرهنگ سازماني بر عملکرد سازمان با نقش ميانجي نوآوري (مطالعۀ موردي: شهرک صنعتي ايلام )" انجام دادند به اين نتيجه دست يافتند که فرهنگ هاي سازماني (گروهي، منطقي، توسعه اي، سلسله مراتبي) با نقش ميانجيِ نوآوري بر عملکرد سازمان ، تأثيرات مثبت و معناداري دارند و ميزان تأثيرپذيري فرهنگ گروهي با ميانجي گري نوآوري بر عملکرد، قو يتر از ساير فرهنگ ها مي باشد؛ به علاوه ، نتايج آزمون ، نشان مي دهد که مدل از برازشِ خوبي برخوردار است .
- سيدين ناوان (١٣٩٣) در پژوهشي که با عنوان "بررسي رابطه بين کارکرد هاي سبک هاي تفکر و پيشرفت تحصيلي ميان دانشجويان رشته هاي مختلف مقطع کارشناسي دانشگاه پيام نور واحد رشت " انجام داد به اين نتيجه رسيد که رابطه بين سبک تفکر قانون گذار، سبک تفکر اجرايي و سبک تفکر قضاوتگر با انگيزش پيشرفت تحصيلي دانشجويان مثبت است .