چکیده:
داستان کوتاه بانوی باغ از هفت ناخدای مندنیپور، شرح دیدگاهی پدرسالارانه دربارة زن و جامعهای است که در آن زندگی میکند. وی برای بیان دیدگاههای خود از جامعه و سرزمینش از زبان نماد و بنمایههای اساطیری ـ در فضای بوفکوری و وهمناک ـ استمداد میجوید. این مقاله میکوشد با دیدگاه اسطورهای و روش توصیفی ـ تحلیلی پاسخ دهد که نویسنده از کدام بنمایهها و روایات اسطورهای برای تفهیم بهتر داستان بهره جسته است؟ وآیا این بنمایهها در تار و پود داستان فرو رفتهاند یا صرفاً به صورتی نمادین حضور دارند؟ مندنیپور برای توضیح مرگِ زیبایی و پیشرفت، عدم تغییر و نرسیدن به آمال در سرزمینش، از اسطورۀ سفر به جهان زیرین، مرگِ ایزد گیاهی سخن میگوید و از نمادهای مربوط به دوران برزیگری ـ چاه، گُل و... ـ نام میبرد؛ عامل نابودی را دیو مینامد و تقابلی بین ایزدبانوی برزیگری و خدای آریاییان ایجاد میکند. نویسنده با آگاهی از «تکرار اساطیر در زمان مقدّس» تبیین میکند که در هر زمان قهرمانی سعی در تغییری شگرف دارد و در نهایت به آن ایدهآل نمیرسد، چراکه افراد، حقیقت، زیبایی و تغییر را در پدیدۀ خاصی میجویند.
The short story "The Lady of the Garden" from the book Seven Captains,
written by Shahriar Mandanipour, is a patriarchal narrative about women and
the society in which the story takes place. In an eerie atmosphere and inspired
by Sadegh Hedayat's book The Blind Owl (Boof-e koor), the author expresses
his views about his society and homeland by using symbols and mythological
elements. Using descriptive analytic method and based on a mythological
view, the present article tries to answer these questions: Which mythological
themes and narratives did the author use for making the story better
understood? Are these themes woven into the warp and woof of the story, or,
are they only present in a symbolic way? In order to explain the death of
beauty and the lack of progress, the lack of change and failure to achieve goals
in his homeland, Mandanipour talks about the myth of the journey to the
underworld, and the death of the plant god. He mentions the symbols of the
agricultural – well era, flower, etc.; he believes that a demon is the reason for
destruction and creates a confrontation between the goddess of agriculture and
the god of the Aryans. Referring to the theme of "repetition of myths in the
sacred time", the author believes that the hero always tries to make a great
change and ultimately does not achieve this goal, because people do not
interpret truth, beauty and change as the hero does.
خلاصه ماشینی:
696896 تحليل بن مايه هاي اسطوره اي داستان «بانوي باغ » شهريار مندني پور رقيه محمودي وند بختياريـ پروانه عادل زاده ـ کامران پاشايي فخري دانشجوي دکتري تخصّصي زبان و ادبّيات فارسي ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز، ايران ـ دانشيار زبان و ادبّيات فارسي ، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد تبريز، ايران ـ دانشيار زبان و ادبّيات فارسي ، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد تبريز، ايران چکيده داستان کوتاه بانوي باغ از هفت ناخداي مندني پور، شرح ديدگاهي پدرسالارانه دربارة زن و جامعه اي است که در آن زندگي مي کند.
هدف و ضرورت پژوهش به منظور بررسي و تحليل بن مايه ها و روايات اسطوره اي در داستان کوتاه «بانوي باغ » ضروري است روش و سؤال پژوهش پژوهش حاضر به روش توصيفي ـ تحليلي و بر پايۀ داده هاي کتابخانه اي درصد پاسخ به سؤالات زير است : ١) نويسنده از کدام بن مايه ها و روايات اسطوره اي براي تبيين مفهوم و هدف داستان بهره جسته است ؟ ١٧٢/ فصلنامۀ ادبيات عرفاني و اسطوره شناختي ــــــ رقيه محمودي وند بختياري ـ پروانه عادل زاده ...
در داستان هاي وي زن ابزاري است که جز زيبايي صرف چيزي ندارند و فقط براي کامجوييهاي مردان ١٨٠/ فصلنامۀ ادبيات عرفاني و اسطوره شناختي ــــــ رقيه محمودي وند بختياري ـ پروانه عادل زاده ...
اين يکي از ويژگيهاي بارز آثار مندنيپور به عنوان نويسندة مدرنيست است که از تمام ظرفيت هاي بن مايه ها و روايات اسطوره ها در داستان خود استفاده ميکند و در نهايت برخلاف ١٩٤/ فصلنامۀ ادبيات عرفاني و اسطوره شناختي ــــــ رقيه محمودي وند بختياري ـ پروانه عادل زاده ...