چکیده:
این تحقیق به منظور گردآوری نظرات دبیران در مورد سبک رهبری مدیران مدارسشان با میزان رضایت شغلی دبیران در مدارس می باشد. فرض اساسی این تحقیق آن است که بین سبک رهبری مدیران با میزان رضایت شغلی دبیران راهنمایی شهر یاسوج رابطه معنی داری وجود دارد.
روش تحقیق به صورت پیمایشی است، جامعه آماری این پژوهش کلیه دبیران زن و مرد شاغل در مدارس راهنمایی شهر یاسوج در سال تحصیلی 95-94 به تعداد 54 نفر می باشند که بین 200 نفر دبیر شاغل در 8 مدارس راهنمای تعداد 54 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعیین گردید. جهت جمع آوری اطلاعات لازم در مورد مسأله تحقیق، از دو نوع پرسشنامه بسته پاسخ استفاده گردید. یکی پرسشنامه ای که سبک رهبری مدیران را مورد بررسی قرار می دهد و دیگری پرسشنامه رضایت شغلی می باشد که میزان رضایت شغلی دبیران را از کارشناسان مورد بررسی قرار می دهد. روش غالب در این پژوهش روشی همبستگی پیرسون می باشد. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از بسته نرم افزاری رایانه ای (spss) و با آزمونهای تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه و بررسی معنی دار بودن تفاوت میانگین نمرات دو گروه مستقل "t.test" و همچنین آزمون تکمیلی دیگر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج ذیل حاصل گردید.
1- بين سبك رهبري آمرانه – استثماري مديران با ميزان رضايت شغلي دبيران رابطه معني داري وجود دارد.
2- بين سبك رهبري آمرانه- خيرخواهانه مديران با ميزان رضايت شغلي دبيران رابطه معني داري وجود دارد.
3- بين سبك رهبري مشورتي مديران با ميران رضايت شغلي دبيران درجامعه آماري مورد نظر رابطه معني داري وجوددارد.
خلاصه ماشینی:
فرض اساسي اين تحقيق آن است که بين سبک رهبري مديران با ميزان رضايت شغلي دبيران راهنمايي شهر ياسوج رابطه معني داري وجود دارد.
٣-دلايل ضرورت و توجيه انجام تحقيق با توجه به اينکه رکن اصلي رشد و توسعه و پيشرفت هر جامعه اي نيروي انسان ماهر و متخصص آن جامعه ميباشد در عرصه تعليم و تربيت نيز رکن اصلي آموزش و پرورش منابع انساني آن ميباشند و در بين اين منابع انساني دبيران به عنوان نيروهاي صف مهمترين وظيفه و تاثير گذاري را در امر فرايند ياددهي، يادگيري دارا ميباشند و بنابراين هرچه دبيران با انگيزه و رغبت بيشتري به فعاليت بپردازن و مردد کارايي بهتري خواهند داشت اگر انگيزه دبيران را به طور کلي به دو انگيزه مادي و غير مادي تقسيم کنيم ، موضوع اين پژوهش بيشتر انگيزه غير مادي است که نوع رهبري و مديريت مدير مدرسه در آن نقش دارد و رهبري مطلوب ميتواند باعث رضايت نسبي دبير شده و در نتيجه کارايي و تعامل با دانش آموزان افزايش پيدا کند از طرف ديگر از آنجا که تعليم و تربيت در پرورش نسل آينده نقش بسيار مهميايفا ميکند حساسيت بحث رهبري در آموزش و پرورش و مدارس در سطوح مختلف و از جمله رهبري مدرسه بيشتر خود را نشان ميدهد.
٧- يافته هاي پژوهش : هدف از اين پژوهش بررسي رابطه بين سبک رهبري مديران با ميزان رضايت شغلي دبيران راهنمايي شهر ياسوج است .