چکیده:
هر چند از دیدگاه قرآن، هدف نهایی طبیعت شناسی، افزودن معرفت انسان ها نسبت به خداوند و تقرّب به اوست، امّا با بررسی و مطالعه ایات قرآنی، این نکته به دست می اید که قرآن از پرداختن به پدیده های طبیعی، اهداف متوسطی را نیز دنبال نموده است که لازمه و مقدّمه رسیدن به آن هدف نهایی به حساب می ایند این پژوهش به دنبال آن است تا با مطالعه بعد طبیعی آفرینش از دیدگاه قرآن به دست آورد و در ادامه عملکرد بعد طبیعی را در تعامل با چرخه هستی به بحث گذاشته و کلیتی نمودار گونه از روند آفرینشی وی ترسیم نماید. در این راه از روش تحلیلی - تفسیری بهره گرفته شده است که جمع آوری مطالب نیز به صورت کتابخانه ای و میدانی انجام گرفته است. در پایان این مطالعه نشان می دهد، همان گونه که خداوند با دمیدن روح خلاقه خود در جسم بی جان ، آدمی را می آفریند؛ انسان نیز در مقام جانشین وی با دمیدن روح خلاقـه خـود در کالبـد مـواد خام و بی جـان بـه آنها زندگی می بخشد و بدین سان هنر از انسان زاییده می شود. در طول تاریخ خلقت، طبیعت، گاه خدای انسان و گاه ابزار انسان بوده است. انسان، همواره یا سوار بر طبیعت است و از مظاهر آن، نهایت استفاده را می برد و یا به شدّت، مسحور طبیعت می شود و طبیعت، او را رام خویش می کند و حتّی زندگی او را دستخوش تغییرات اساسی قرار می دهد. بر همین اساس است که رابطه انسان و طبیعت باید با شناخت درست از طبیعت و بر اساس معیارهای عقلانی ترسیم شود.
creation" is the act of god almighty, and creativity is also his attribute, but since god created man in his own image and breathed a soul into his flower, by virtue of being the khalifa of god, he should be ascribed to the attributes of god and the manifestation of god's names and attributes. be on the ground
this research seeks to obtain a road map for the creation and creation of works of art and especially architecture by comparing the process of creation of nature from the perspective of the holy qur'an, and further discusses the performance of an architect in interaction with the cycle of existence and the generality of the diagram. draw his creative process. in this way, the analytical-interpretive method has been used, and the collection of materials has been done in the library and field.
at the end of this study, it shows, just as god creates a person by breathing his creative spirit into an inanimate body; man, as his successor, breathes his creative spirit into the body of raw and inanimate materials and gives life to them, and thus art is born from man. on the other hand, creation is always done as a process, and in all stages of creation, opposing elements always exist alongside each other and have an evolutionary role for each other; a kind of diversity that all come from a current source and evolve together. in other words, it can be said: in creation; god has revealed the connection with similitude and with tension; it has given identity and personality to every element.
خلاصه ماشینی:
مطالعه بعد طبيعي آفرينش از ديدگاه قرآن 1 زهره صناعي نژاد چکيده هر چند از ديدگاه قرآن ، هدف نهايي طبيعت شناسي، افزودن معرفت انسان ها نسبت به خداوند و تقرب به اوست ، اما با بررسي و مطالعه آيات قرآني، اين نکته به دست مي ايد که قرآن از پرداختن به پديده هاي طبيعي، اهداف متوسطي را نيز دنبال نموده است که لازمه و مقدمه رسيدن به آن هدف نهايي به حساب مي ايند اين پژوهش به دنبال آن است تا با مطالعه بعد طبيعي آفرينش از ديدگاه قرآن به دست آورد و در ادامه عملکرد بعد طبيعي را در تعامل با چرخه هستي به بحث گذاشته و کليتي نمودار گونه از روند آفرينشي وي ترسيم نمايد.
آيات بسياري در قرآن وجود دارند که پس از اين که آفرينش عناصر مختلف طبيعي را به خداوند نسبت مي دهند و بيان مي کنند که اداره امور تمام پديده هاي طبيعي جهان (علاوه بر خلقت ) نيز به دست خداوند يکتاست ، انسان ناآگاه را به پرستش ذات يکتاي خداوند، دعوت مي کنند و بيان مي کنند که نبايد معبودي غير از او را بپرستد: «آيا آن کس که شما را در تاريکي هاي خشکي و دريا راه مي نمايد و آن کس که بادها را پيشاپيش رحمتش بشارتگر مي فرستد [شايسته عبادت نيست ]؟ ايا معبودي ديگر با خدا هست ؟ خدا برتر است از آنچه 15 [با او] شريک قرار مي دهند».