چکیده:
چکیدهبررسیهای تاریخی و باستانشناسی نشان میدهد که مردمان ساکن فالت ایران، دردوران باستان به گونهای آموزش و پرورش داشته ودارای نظام تعلیم وتربیت بوده اند. آنان با بهره گیری از خط وکتابت توانستهاند، انتقال دهنده فرهنگ وتمدن دیرینه خود به نسلهای بعد ازخود باشند. آغاز نگارش مقطعی از تحوالت فرهنگی دوران پیش از تاریخ است که در سایتهای باستانی ایران نمود بیشتری داشته است. بررسی ومطالعه صدها گل نوشته وسنگ نبشته مکشوفه از مکانهای باستانی فالت ایران وسرزمینهای همجوارنشانگر عزم واراده ایرانیان به خواندن ونوشتن به عنوان کلید واژه شکل گیری مراکز آموزشی وتعلیم وتربیت قلمداد میگردد. موقعیت جغرافیایی ایران و امتداد جادههای باستانی از این سرزمین، ارتباط با اقوام و تمدنهای مختلفپیرامونی ودرنهایت شکلگیری آموزش وپرورش را دوران تاریخی به دنبال داشته است. خانواده و نقش انتقال تجربیات ومهارتهای موردنیاز به فرزندان ازجمله تالش های مهم ساکنان فالت ایران در عرصه آموزش وپرورش میباشد. در این مقاله تاریخ تحوالت آموزش و پرورش در ایران براساس یافته های باستان شناسی واسناد تاریخی مورد مطالعه وبررسی قرار قرارگرفته است.
خلاصه ماشینی:
موقعيت جغرافيايي ايران و امتداد جاده هاي باستاني از اين سرزمين ، ارتباط با اقوام و تمدن هاي مختلف پيراموني ودرنهايت شکل گيري آموزش وپرورش را دوران تاريخي به دنبال داشته است .
در اين مقاله تاريخ تحولات آموزش و پرورش در ايران براساس يافته هاي باستان شناسي واسناد تاريخي مورد مطالعه وبررسي قرار قرارگرفته است .
اعزام کارلووسکي سرپرست هيئت باستان شناسي دانشگاه هاروارد به جيرفت و به دنبال آن کشف تپه يحيي و هفت فصل حفاري و کاوش در اين محوطه ، بخش عمده اي از تاريخ هزاره هاي پنجم تا سوم قبل از ميلاد حوزة هليل رود روشن ميشودنکتۀ مهم در حفاري و کاوش هاي کارلووسکي در تپۀ يحيي کشف بازماندة يک شهر باستاني است که قدمت آن موجب شده تا در مورد اين فرضيه ــ که آغاز تمدن بشر به ميان رودان اختصاص داشته است ــ تأمل بيشتر صورت پذيرد.
کودکان آداب و رسوم را با پيروي از بزرگ ترها فرا ميگرفتند و چون همراه آنان به کار مشغول بودند، تأمين غذا در دوران مختلف جمع آوري تا توليد غذا از مهمترين تلاش هاي انسان پيش از تاريخ براي ادامۀ حيات بوده است .
8 آموزش و پرورش در دورة تاريخي خط ميخي از دوران ايلامي درگسترة سرزمين ايران مورد استفاده قرار گرفت و در دوران تاريخي حکومت هاي ماد و هخامنشي و نيز پارتيان از آن بهره برده اند.
اولين مکان هاي آموزشي بررسيها نشان ميدهد خانه به عنوان کانون تعليم وتربيت در جوامع ايراني مورد توجه بوده است و پدر و مادر، عهده دار آموزش و پرورش بوده اند.