چکیده:
هدف از این پژوهش مطالعه حمایت سازمانی ادراک شده با کیفیت زندگی کاری از طریق توانمندسازی روانشناختی معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم به تعداد 94 نفر بود. از این تعداد 83 نفر با روش نمونه گیری کل شمار با محقق همکاری کردند. جهت گردآوری دادهها از یک پرسشنامه مشخصات فردی و سه پرسشنامه استاندارد حمایت سازمانی ادراک شده(ایسنبرگر و همکاران، 1990) ، کیفیت زندگی کاری (کاری والتون، 1975) و توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر ، 1995) استفاده گردید. به منظور توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها از روشهای آماری آزمون کلموگروف -اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون در نرم افزارهای SPSS استفاده شد. یافتههای این تحقیق نشان داد که بین حمایت سازمانی ادراک شده با کیفیت زندگی کاری از طریق توانمندسازی روانشناختی آزمودنی ها ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد(01/0P ≤).
The purpose of this study was to study perceived organizational support with quality of work life through psychological empowerment of physical education teachers in Mamasani and Rostam counties. The statistical population of this study included all physical education teachers in Mamasani and Rostam counties, 94 people. Of these, 83 people collaborated with the researcher by total number sampling method. Data were collected from one demographic questionnaire and four standard questionnaires of perceived organizational support (Eisenberger et al., 1990), quality of work life (Carrie Walton, 1975) and psychological empowerment. (Spritzer, 1995) was used. In order to describe the data, descriptive statistical methods were used and for inferential analysis of the data, the statistical methods of Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient and regression were used software. Findings of this study showed that there is a positive and significant relationship between perceived organizational support with quality of work life through psychological empowerment of subjects (P≤0.01).
خلاصه ماشینی:
يافته هاي اين تحقيق نشان داد که بين حمايت سازماني ادراک شده با کيفيت زندگي کاري از طريق توانمندسازي روانشناختي آزمودني ها ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد(٠/٠١≥ P).
مدل مفهومي پژوهش در اين پژوهش محقق بدنبال آزمون فرضيه هاي زير مي باشد: - بين حمايت هاي سازماني ادراک شده با کيفيت زندگي کاري آزمودني ها رابطه معناداري وجود دارد.
- بين حمايت هاي سازماني ادراک شده با کيفيت زندگي کاري با توجه به نقش کنترلي توانمند سازي روانشناختي آزمودني ها رابطه معناداري وجود دارد.
جدول (١) نتايج آزمون پيرسون در خصوص رابطه حمايت هاي سازماني ادراک شده با کيفيت زندگي کاري (به تصویر صفحه رجوع شود) بر طبق جدول (٢ نتايج نشان مي دهد که بين متغير توانمند سازي روانشناختي و همه مولفه هاي آن با متغير کيفيت زندگي کاري آزمودني ها رابطه معناداري (٠٠١≤P ،) وجود دارد.
جدول (٢) نتايج آزمون پيرسون درخصوص رابطه توانمندسازهاي روانشناختي و مولفه هاي آن با کيفيت زندگي کاري (به تصویر صفحه رجوع شود) بر طبق جدول (٣)، بين متغير حمايت هاي سازماني ادراک شده با توانمند سازي روانشناختي آزمودني ها رابطه معناداري(٠٠١≤P ، ٠٣٨=r)، وجود دارد.
Findings of this study showed that there is a positive and significant relationship between perceived organizational support with quality of work life through psychological empowerment of subjects (P≤0.
Keywords: Perceived organizational support, Quality of work life, Psychological empowerment, Physical education teachers.