چکیده:
کودکان مبتلابه اختلال اوتیسم، اختلال آسپرگر یا اختلال رشدی فراگیر هستند که علاوه بر نقص در تواناییهای اجتماعی و رفتارهای کلیشهای تکراری، دارای تأخیر در تواناییهای حرکتی نیز هستند. تأخیر در تواناییهای حرکتی در کودکان اوتیستیک متنوع میباشد و شامل تأخیر در نشستن، خزیدن، راه رفتن و نیز قدم برداشتن غیرطبیعی، کنترل ضعیف وضعیتی و نیز ناتوانی در برنامهریزی حرکتی میباشد. همچنین تقابل اجتماعی، نقص در استفاده از رفتارهای غیرزبانی و عدم ارتباطات متناسب باسن میباشد. بیماری اوتیسم بهعنوان یک طیف در نظر گرفته میشود، چراکه تظاهرات آن بسیار متنوع و ناهمگن است. برای مثال ناتوانیهای شناختی و کلامی در برخی از این بیماران بسیار شدید است، حالآنکه برخی دیگر دارای نبوغ ذهنی و استعداد بسیار بالایی هستند. هدف اصلی این تحقیق بررسی و شناخت نظرات علمی زیستی و روانی کودکان مبتلابه اختلال اوتیسم میباشد. با توجه به مبانی علمی میتوان نتیجه گرفت که اختلال طیف اوتیسم بیماري ناتوانکنندهای است که تعاملات اجتماعی و مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی و توانایی یادگیري و برخی از احساسات حیاتی را دچار اختلال میکند. شیوع این بیماري در همه جهان و ازجمله ایران رو به افزایش است.
children with autism, asperger's, or pervasive developmental disorders have delays in motor skills in addition to impaired social skills and repetitive stereotyped behaviors. delays in motor abilities in autistic children are varied and include delays in sitting, crawling, walking as well as abnormal gait, poor posture control, and an inability to plan movement. also, social interaction is a defect in the use of non-verbal behaviors and a lack of communication appropriate to the buttocks. autism is a disorder that is affecting more and more people. for example, cognitive and verbal disabilities are very severe in some of these patients, while others have a very high level of mental genius and talent. the main purpose of this study is to study and recognize the biological and psychological scientific views of children with autism. based on scientific principles, it can be concluded that autism spectrum disorder is a debilitating disease that impairs social interactions, verbal and non-verbal communication skills, learning ability, and some vital emotions. the prevalence of this disease is increasing all over the world, including iran.