چکیده:
زمینه و هدف: تامین مالی جمعی ابزاری بسیار مناسب برای شبکهسازی سرمایهگذاران حرفهای جهت شناسایی و سرمایهگذاری در پروژههای کارآفرینانه است. هدف این پژوهش، ارائه مدل تامین جمعی پروژههای کارآفرینی در ایران به طور خاص در پروژههای صنعت ساختمان است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، اکتشافی و از نظر نوع استفاده، پژوهشی کاربردی است و در آن از استراتژی پژوهش کیفی و روش تحلیل مضمون استفاده شده است. برای گردآوری دادههای پژوهش از ابزار مصاحبه و اجماع تعداد هفت خبره اجرایی و دانشگاهی بهرهگیری شد. این تعداد به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که مدل تامین جمعی پروژههای کارآفرینی شامل هشت دسته اصلی شامل ویژگیها پروژه، فرهنگ، نقش دولت ونهادهای ناظر، روشهای اطلاعرسانی کمپین و بازاریابی، ویژگیهای سرمایهگذار، ویژگیهای مکانی و جغرافیایی، ویژگیهای بازار مالی و ویژگیها مجریان و بنیانگذاران است. نتیجهگیری: مجریان، سرمایهگذارن و دولت و نهادهای ناظر در طراحی پلتفرمهای تامین مالی جمعی همکاری لازم را انجام دهند. وجود یک پلتفرم تامین مالی جمعی و آموزش فرهنگ مالی لازم و وضع قوانین (یا اصلاح و تحول آن) به اقتصاد ایران کمک کرده و مسیر پروژههای عمرانی نوآورانه را هموار میسازد.
Background & Purpose: Crowdfunding is a great tool for networking professional investors to identify and invest in entrepreneurial projects. The purpose of this study is to present a model of Crowdfunding of entrepreneurship projects in Iran, specifically in construction industry projects.Methodology: The present research is descriptive and exploratory and qualitative research method has been used. In the qualitative part, content analysis and consensus of 7 executive and academic experts were used, which were selected by purposeful method. Interview tools were used to collect data and content analysis method was used for analysis.Findings: The results showed that the collective supply model of entrepreneurial projects includes eight main categories, which are "project characteristics", "culture", "role of government and regulatory bodies", "campaign information and marketing methods", "investor characteristics", "spatial and geographical characteristics" , "Financial Market Characteristics", and "Characteristics of Executors and Founders".Conclusion: According to the research findings, it is suggested that each of the executives, investors and the government and regulatory bodies to cooperate in designing crowdfunding platforms because the lack of a suitable, secure and professional platform in this field in the Iranian market is strongly felt. Since Iran is full of knowledgeable and innovative graduates and includes entrepreneurial growth, and of course economic and financial problems affect the implementation of creative ideas of young people, the existence of a platform for crowdfunding and teaching the necessary financial culture and legislation (or reform) ) helps the Iranian economy and paves the way for innovative development projects.
خلاصه ماشینی:
مدل تامین مالی جمعی پروژه های کارآفرینی در ایران حسن کمالو١، علی داوری ٢، محمد حسن ابراهیمی سروعلیا ٣، محمد عزیزی 4 چکیده زمینه و هدف : تامین مالی جمعی ابزاری بسیار مناسب بـرای شبکه سـازی سـرمایه گذاران حرفـه ای جهـت شناسایی و سرمایه گذاری در پروژه های کارآفرینانه است .
لذا، تامین مالی مناسب یکی از مشکل ترین و پیچیده ترین عناصر در فرآیند راه انـدازی کسب و کارهای کارآفرینانه است و تامین مالی جمعی ، به سرعت تبدیل بـه وسـیله ای بـرای کمک به کارآفرینان نوآور جهت تولید محصولات خـود شـده و بـه عنـوان یکـی از راه هـای نوآورانه مطرح می گردد که سازمان های کوچک از آن طریق می توانند در زمان بحـران مـالی به سرمایه دسترسی داشته باشند (استانکو و هنارد، ٢٠١٧).
بر این اساس ، هدف از ایـن پژوهش ، مطالعه تامین مالی جمعی در پروژه هـای سـاختمانی کارآفرینانـه ایـران و شناسـایی عوامل و ابعاد آن است .
Simons, Kaiser and Vom Brocke 6.
بر اساس دیدگاه مریک و همکاران ٢ (٢٠١٦) اکثر پلتفرم های تامین مالی جمعـی دارای ویژگیهای مشترک زیر هستند: اول ، تهیه کمپـین توسـط سـرمایه پذیران بـرای جمـع آوری سرمایه در پروژه خود و ارایه برای همه کاربران آنلاین و قابل دسترس .
تامین مالی جمعی وسیله ای بسیار مناسب بـرای شبکه سـازی سـرمایه گذاران حرفـه ای جهت شناسایی و سرمایه گذاری در پروژه های ویژه اسـت .
Guinan, Boudreau and Lakhani 3.
Ahlers, Cumming, Günther and Schweizer 8.
Participation Motivations in Award-Based Crowdfunding ط the Investors International Business and Management, 12(2), 29-33.