چکیده:
خطمشی بازاریابی مجموعه اصول و قواعد حوزه بازاریابی است که تصمیمگیریهای سازمان را جهتدهی میکند. خطمشیها از سوی مدیریت ارشد سازمان چارچوببندی شدهاند تا بهصورت راهکاری برای تصمیمگیری عملیاتی عمل کنند. در سالیان اخیر با پیدایش ویروس کرونا بسیاری از مردم فعالیتهای جانبی خود را کاهش دادند شیوع سویههای جدید این ویروس با سرعت بالایی در حال فراگیر شدن است. از این رو با توجه به اهمیت این حوزه، پژوهش حاضر به ارائه مدل بازاریابی دیجیتال در صنعت خرده فروشی با تاکید بر پساکرونا پرداخته است. جامعه آماری کیفی پژوهش بصورت روش نمونهگیری در دسترس به تعداد 35 نفر از صاحب نظران و خبرگان انجام شده است وجامعه آماری کمی نیز، کلیه متخصصین و فعالان در صنعت بازاریابی هستند. در این پژوهش ابتدا دادههای مورد نیاز به روش تحلیل اسنادی جمع آوری شدند. سپس به منظور بررسی دیدگاه متخصصان، صاحب نظران، مدیران و اساتید از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است و جهت رسیدن به مدل نهایی از آزمون دلفی استفاده گردیده است. نتایج نهایی آزمون در قالب چهار حوزه، برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال، استفاده از شبکههای اجتماعی، عملکرد بازاریابی دیجیتال و درگیری و مشارکت مشتری صورت گرفته است.
Marketing policy is a set of principles and rules in the field of marketing that guide the decisions of the organization. Policies are framed by the organization's senior management to act as a solution for operational decision-making. In recent years, with the advent of the corona virus, many people have reduced their side activities. The spread of new strains of the virus is spreading rapidly. Therefore, considering the importance of this field, the present study has presented a digital marketing model in the retail industry with an emphasis on post-corona. The qualitative statistical population of the research has been done by available sampling method to 35 experts and the quantitative statistical population is all experts and activists in the marketing industry. In this study, the required data were first collected by documentary analysis method. Then, in order to examine the views of experts, thinkers, managers and professors, the semi-structured interview method has been used and to reach the final model, the Delphi test has been used. The final results of the test are in the form of four areas: digital marketing planning, use of social networks, digital marketing performance, and customer engagement and participation.