چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین شایستگیهای مشاوران نظام تعلیم و تربیت عمومی کشور بود. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات توسعهای و از نظر روش جزو پژوهشهای کیفی بود که با استفاده از روش تحلیل مضمون و مصاحبه ساختاریافته انجام شد. جامعه آماری پژوهش، تعداد 54 نفر شامل (مدیران گروههای مشاوره مناطق نوزدهگانه آموزشوپرورش شهر تهران به تعداد 19 نفر و اساتید دانشگاه فرهنگیان و مشاوران آموزشوپرورش شهر تهران با تحصیلات دکتری به تعداد 35 نفر) بود. نمونه تحقیق برای مصاحبه ساختاریافته تعداد 18 نفر از جامعه آماری پژوهش بود که با شیوه هدفمند انتخاب شدند. از روش کتابخانهای بهمنظور بررسی ادبیات، پیشینه و اسناد بالادستی حوزه تعلیم و تربیت و از روش میدانی بهمنظور گردآوری نظرات اعضای نمونه کیفی بهره گرفته شد. ابزار گردآوری دادهها در بخش کتابخانهای، فیش و در بخش میدانی مصاحبه ساختاریافته بود. برای تعیین اعتبار ابزار مصاحبه ساختاریافته از اعتبار محتوایی (روایی محتوا و روایی صوری) استفاده شد. در این کار از نظرات گروه هدایتکننده تحقیق و شش نفر از اساتید دانشگاه استفاده و سؤالات دارای اشکال، اصلاح شدند. برای توصیف دادههای تحقیق از جداول فراوانی و نمودارها و برای بررسی معنیداری فراوانی نظرات مصاحبهشوندگان از آزمون دوجملهای استفاده شد. یافتههای حاصل از بررسی ادبیات و تحلیل مصاحبهها، 8 مؤلفه اصلی شایستگیهای مشاوران آموزشوپرورش شامل دانش، تواناییها، مهارتها، ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای اخلاقی، نگرش، بینش و اعتبار بود که در سطح معنیداری 05/0 مورد تائید قرار گرفتند. از بین 197 مؤلفه فرعی شایستگیهای استخراجشده از ادبیات و پیشینه تحقیق پس از اخذ نظرات مصاحبهشوندگان تعداد 150 مؤلفه فرعی با آزمون دوجملهای در سطح معنیداری 05/0 مورد تائید قرار گرفته و 47 مؤلفه فرعی معنیدار نشده و رد شدند.
کان الهدف من البحث الحالی هو تحدید موهلات المستشارین فی نظام التعلیم و التربیه العام فی بلد الایران.
هذا الاطروحه من حیث الغرض من هذا البحث، فقد کان نوعا تطوریا من البحث ومن حیث الطریقه، فقد کان بحثا
کیفیا تم اجراوه باستخدام التحلیل الموضوعی والمقابلات المنظمه. یتالف المجتمع الاحصايی للبحث من 54 شخصا
بما فی ذلک ) 19 شخصا من مدیری مجموعات استشاریه من تسعه عشر منطقه تعلیمیه فی طهران و 35 شخصا من
جامعه الفرهنجیان ومستشاری دايره التعلیم و التربیه فی الطهران ذوی مستوی الدکتوراه(. کانت عینه البحث للمقابله
المنظمه 18 شخصا من المجتمع الاحصايی للبحث تم اختیارهم بطریقه مستهدفه. تم استخدام اسلوب المکتبه
لمراجعه الادبیات والخلفیه والوثايق العلیی فی مجال التعلیم و التربیه واستخدم الاسلوب المیدانی من اجل جمع اراء
افراد العینه الکیفیه. کانت اداه جمع البیانات فی قسم المکتبه هی الایصال) FISH (وفی القسم المیدانی کانت مقابله
منظمه. تم استخدام اعتبار المحتوی )روایی المحتوی و روایی الصوره( لتحدید اعتبار اداه المقابله المنظمه. فی هذا
العمل تم استخدام اراء مجموعه الهادیه للبحث وسته نفرات من اساتذه الجامعه وتم تصحیح اسيله التی تکون ذوات
المشاکل. تم استخدام جداول الوفور والرسوم البیانیه لتوصیف بیانات البحث، واستخدم الاختبار ذو الحدین للتحقق
من اهمیه تکرار اراء الاشخاص الذین تمت مقابلتهم. کانت نتايج مراجعه الادبیات وتحلیل المقابلات هی المکونات
الثمانیه الريیسیه لکفاءات المستشارین لدايره التعلیم و التربیه، بما فی ذلک العلم والقدرات والمهارات والخصايص
النفسانیه والخصايص الاخلاقیه والعقیده والبصیره والاعتبار، وبشکل قابل للتوجه تم تاکیدها عند مستوی دلاله
0.05 . من بین 197 مکونا فرعیا للکفاءات المستخرجه من الادبیات وخلفیه البحث، بعد الحصول علی اراء
الاشخاص الذین تمت مقابلتهم، تم تاکید 150 مکونا فرعیا باختبار من جملتین عند مستوی قابل للتوجه الی حد
0.05 ، هناک 47 مکونا فرعیا لم یکن لهم معنی و صار مردودا.
The aim of the current research was to determine the qualifications of consultants in the country's public education system. In terms of the purpose of this research, it was a developmental type of research and in terms of the method, it was a qualitative research that was conducted using thematic analysis and structured interviews. The statistical population of the research consisted of 54 people including (19 people of the directors of consulting groups of the nineteen educational districts of Tehran and 35 people of Farhangian University and educational consultants of Tehran with doctoral education). The research sample for the structured interview was 18 people from the statistical population of the research who were selected in a targeted manner. The library method was used in order to review the literature, background and upstream documents in the field of education and the field method was used in order to collect the opinions of the qualitative sample members.The data collection tool in the library section was FISH and in the field section was structured interview. Content validity (content validity and face validity) was used to determine the validity of the structured interview tool. In this work, the opinions of the research guiding group and six professors of the university were used and the questions with problems were corrected. Frequency tables and graphs were used to describe the research data, and binomial test was used to check the significance of the frequency of the interviewees' opinions. The findings of the literature review and interview analysis were the 8 main components of the competencies of educational consultants, including knowledge, abilities, skills, personality traits, moral traits, attitude, insight, and credibility, which were confirmed at a significance level of 0.05. they got. Among the 197 sub-components of competencies extracted from the literature and research background, after obtaining the opinions of the interviewees, 150 sub-components were confirmed with a two-sentence test at a significance level of 0.05, and 47 sub-components were not significant and were rejected.
خلاصه ماشینی:
در سند تحول بنيادين آموزش و رورش (١٣٩٠) بر استقرار نظام سنجش صلاحيت هاي عمومي، تخصصي و حرفه اي، تعيين ملاکهاي ارزيـابي و نظـام رتبـه بنـدي علمـي و تربيتـي آموزگـاران و تقويت انگيزه ارتقاي شغلي در آنان بر اساس معيارهاي نظام اسلامي و استقرار نظام رداخـت هـا و نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ١٣ جبران خدمات بر اساس تخصص ، شايستگي ها و عملکرد رقابتي، تأکيد شده است .
بدين معنـا کـه براي ارتقاي معلمان (از جمله مشاوران ) در نظام تعليم و تربيت کشور بـه منظـور توسـعه و يشـرفت همه جانبه جمهوري اسلامي ايران با توجه به نقش ويژه آن هـا وجـود يـک نظـام جـذب ، گـزينش ، نگهداري و توسعه شايسته سالار مبتني بر ارزيابيهاي عملکرد کاربردي و رقابتي مبتني بر شاخص - هاي شايستگي، معلم مورد آزمون واقع شود و متناسب بـا توانمنـدي هـاي تخصصـي و حرفـه اي و شايستگي هاي فردي و اجتماعي در رتبه اي مناسب قرار گيرد (آموزش و رورش ، ١٣٩٠).
با توجه به آنچه مطرح شد يکي از نيازهاي ضروري امروز نظـام تعلـيم و تربيـت عمـومي کشـور، تـدوين چهـارچوبي مناسـب بـراي شناسـايي و تعيـين شايستگي هاي موردنياز براي مشاورين ، توسعه شايستگي ها، ارزيابي عملکرد و توسعه مسير شغلي ١٤ سال سيام | شماره نجاه و ششم | اييز ١٤٠١ آنان است تا ضمن نظام مند نمودن انتخاب و رورش مشاوران ، امکان ارتقا و آموزش مـادام العمـر آنان نيز در نظام تعليم و تربيت عمومي کشور فراهم شود.