چکیده:
در این پژوهش میزان مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانهای ناشی از آن در شهر گرگان مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت. بدین منظور مدل تقاضا و عرضهی شهر گرگان براساس سناریوی مبنا و سناریوهای بهبود مصرف انرژی با استفاده از مدل leap تا سال 1414 (2035) با درنظر گرفتن سال پایه 1395 (2016) توسعه داده شد. در سالهای اخیر راهکارهای مختلفی برای بهینهسازی مصرف انرژی مطرح شده که ازجمله مهمترین راهبردهای کاهش مصرف انرژی و انتشارهای محیطزیستی در مقیاس شهری محسوب میشوند. این راهکارها بهطورکلی عبارتند از: 1- افزایش تدریجی قیمت حاملهای انرژی مطابق قانون هدفمندکردن یارانهها، 2- مدیریت انرژی در سمت تقاضای انرژی شهر، 3- توسعهی فنآوریهای انرژیهای تجدیدپذیر در سمت تقاضا و 4- افزایش سهم cng در بخش حمل و نقل شهری. ابتدا هریک از این راهکارها در قالب یک سناریو در محیط مدل ارزیابی شد و سپس تأثیر آنها بر مصرف انرژی و انتشارهای محیطزیستی مورد بررسی قرار گرفت. درنهایت یک سناریوی جدید با نام سیاستگذاری انرژی شهر گرگان تعریف شد که حاصل ترکیب چهار سناریوی ذکرشده بوده و بیانگر اجرای همزمان کلیهی راهکارهای بهبود انرژی و انتشارهای محیطزیستی شهر گرگان است. در پایان پژوهش پیشنهاداتی درمورد بهینهسازی مصرف انرژی براساس سناریوی سیاستگذاری انرژی شهر گرگان ارائه شده است.
this study evaluated and analyzed energy consumption and greenhouse gas emissions in gorgan. for this purpose, the demand and supply model of gorgan was developed based on the baseline scenario and scenarios of improving energy consumption using the leap model until 1414 (2035). in recent years, various strategies have been proposed to optimize energy consumption, which is among the most important strategies to reduce energy consumption and environmental emissions on an urban scale. these strategies generally include 1- gradual increase of energy carrier prices according to the law of targeted subsidies, 2- management of energy in the direction of the energy demand of the city, 3- development of renewable energy technologies in the direction of demand and, 4- increase of cng share in the urban transport sector. first, each of these solutions was evaluated in the form of a scenario in the model environment and then their impact on energy consumption and environmental emissions was investigated. finally, a new scenario was defined as the energy policy of gorgan, which is the result of a combination of the four scenarios mentioned and indicates the simultaneous implementation of all strategies to improve energy and environmental emissions in gorgan. at the end of the research, suggestions on energy consumption optimization based on the energy policy scenario of gorgan are presented.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش با استفاده از مدل ساز LEAP ميزان مصرف انرژي و همچنين مقدار انتشار گازهاي گلخانه اي شهرستان گرگان تا سال ٢٠٣٥ (١٤١٤) در بخش هاي خانگي، تجاري و حمل و نقل مورد بررسي قرار گرفته است .
بررسي نتايج حاصل از اجراي مدل نشان ميدهد که ميزان صرفه جويي انرژي در هرکدام از سناريوهاي افزايش تدريجي قيمت حامل هاي انرژي، مديريت انرژي در سمت تقاضا، توسعه ي انرژيهاي تجديدپذير و عرضه به سوخت CNG در بخش حمل و نقل و نهايتا سناريوي سياست گذاري انرژي در سال ١٤١٤ (٢٠٣٥) به ترتيب برابر ١/١٠، ١/١٢، ٠/٠٧، ٠/١٧ و ١/٣٠ ميليون بشکه معادل نفت خام خواهد شد.
انتظار ميرود ميزان کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي در هرکدام از سناريوهاي افزايش تدريجي قيمت حامل هاي انرژي، مديريت انرژي در سمت تقاضا، توسعه ي انرژيهاي تجديدپذير و عرضه به سوخت CNG در بخش حمل و نقل و نهايتا سناريوي سياست گذاري انرژي در سال ١٤١٤ (٢٠٣٥) به ترتيب برابر ٠/٤٥، ٠/٤٣، ٠/٠٥، ٠/٠٨ و ٠/٥٥ ميليون تن معادل دياکسيدکربن در سال باشد.
نتايج نشان داد که ميزان کاهش هزينه هاي محيط زيستي در هرکدام از سناريوهاي افزايش تدريجي قيمت حامل هاي انرژي، مديريت انرژي در سمت تقاضا، توسعه ي انرژيهاي تجديدپذير و عرضه به سوخت CNG در بخش حمل و نقل و نهايتا سناريوي سياست گذاري انرژي در سال ١٤١٤ (٢٠٣٥) به ترتيب برابر ٨/٠٣، ٨/٧١، ٠/٥٨، ٢/٨١ و ١٠/٦٧ ميليون دلار در سال خواهد بود (جدول ٢).