چکیده:
همواره هدف اصلی هنر و حتی زندگی این بود که به گسترش تعریف از واقعیت بپردازد که هر چیز «شگفت انگیز» را شامل شود. سوررئالیسم بر آن است که از اساس واقعیت را بهگونه ای دیگر تعریف کند تا با گسترشدادن تعاریف، اموری را که دیگران غیرواقعی می نامند، واقعیت نام نهد. آندره برتون و لویی آراگون، با الهام از پژوهش های فروید پایه مکتب جدید خود را بر فعالیت درک باطن یا ضمیر ناخودآگاه که منشا تخیل است، بنا نهادند. مکتب سوررئالیسم که در اساس جنبشی پاریسی بود، در ایران با صادق هدایت شکل گرفت. در رمان بوفکور هدایت و رمان گاوخونی مدرس صادقی از مولفههای بارز این مکتب مانند: زاویهدید اوّل شخص، تصادف عینی، فردگرایی و گریز از اجتماع، اشیای سوررئالیستی، عشق و غریزۀ جنسی، جهان وهم و رویا، زمان و مکان نامشخص، تخیل، درونمایه های اگزیستانسیالیستی، ابهام، اقتباس از نظریه روانکاوی فروید، اسطوره و نماد، نگارش خودکار، تضاد و تناقض و طنز بهره گرفته شد. نوشتار پیشرو، با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است و به این برآیند کلی رسیده که مولفه های مشترک سوررئالیستی در هر دو اثر نمود دارد؛ اما گوناگونی بسامد مولفههای مشترک در بوفکور بیشتر است. با این توضیح که جهان راوی بوفکور گسترده است و در هر دو، مولفه سوررئالیستی به شکلهای متنوع در متن وجود دارد.
The main goal of art and even life has always been to increase the definition of reality to include everything "wonderful". Surrealism aims to define reality in a different way, so that by developing the definitions, things that others call unreal, can be called reality. Andre Breton and Louis Aragon, inspired by Freud's researches, based their new school on the activity of understanding the unconscious mind, which is the source of imagination. The school of surrealism, which was based on the Parisian movement, was formed in Iran under the guidance of Sadegh Hedayat. In the novel of Blind Owl and the novel of Bloody Cow by Modares Sadeghi, there are prominent components of this school such as: first person point of view, objective coincidence, individualism and escape from society, surrealist objects, love and sexual instinct, the world of illusion and dream, uncertain time and place. , imagination, existentialist themes, ambiguity, adaptation of Freud's psychoanalytic theory, myth and symbol, automatic writing, contrast and contradiction, and humor were used. The following writing has been done with a descriptive-analytical method and it has been concluded that common surrealist components are present in both works; but the diversity of the frequency of the common components is more in Blind Owl. With the explanation that the world of the narrator of Blind Owl is wide and in both, there is a surrealist component in various forms in the text.