چکیده:
نمایش تصویر و روایت زندگی امام زمان (عج) از جمله مواردی است که فیلمسازان اغلب از آن گریزانند. دلیل آن هم امتناع از قداست شکنی این شخصیت است. در این پژوهش از روشی توصیفی و تحلیلی با رویکرد نشانه شناسی در حیطه نظریه «دریافت» استورات هال برای گشودن رمزگان فیلمها استفاده گردید تا به این سوال پاسخ دهیم: شخصیت امام زمان (عج) در فیلمهای ایرانی دهه شصت چگونه رمزگذاری و رمزگشایی شده است؟ هدف این پژوهش کشف و بررسی رمزگان مهدویت در فیلمهای دهه شصت سینمای ایران است تا بتوانیم به کمک این رمزگان برای پرداختن به شخصیت امام زمان (عج) در سینمای ایران به الگویی مناسب برسیم. یافتهها گویای آن است که؛ در هر کدام از این دو فیلم شخصیتی به نام «مهدی» وجود دارد. این تیپ ـ شخصیت در مختصات شخصیتهای دیگر قابل رمزگشایی است. هر کدام از آنها تمثیلی از اقشار مهم جامعه هستند. در این میان وجود یک شخصیت به نام مهدی نشانگر شخصی خیرخواه و نیکوکار است که در هنگام نیاز از او کمک میخواهند و پس از رفع نیاز، از ترس منافع خود او را به حاشیه میرانند. بررسی این دو فیلم از زاویه دید مهدویت، باعث به وجود آمدن انگیزهای جهت بازتماشای آنها شده و الگویی برای روایت و تصویرگری شخصیت امام زمان (عج) در سینمای امروزه را ارائه میدهد که میتواند برای فیلمسازانی که اغلب از آن امتناع میورزند، راهگشا باشد.
Showing the image and narration of the life of Imam Zaman (AS) is one of the things that filmmakers often
avoid. The reason is the refusal to desecrate this character. In this research, a descriptive and analytical method
with a semiotics approach in the field of Stuart Hall's theory of "reception" was used to open the codes of the
films in order to answer this question: How was the character of Imam Zaman (A.S.) coded and decoded in
Iranian films of the sixties? Is? The purpose of this research is to discover and investigate the codes of
Mahdism in the films of the sixties of Iranian cinema, so that with the help of these codes, we can reach a
suitable model for dealing with the character of Imam Zaman (A.S.) in Iranian cinema. The findings show that;
In each of these two films, there is a character named "Mahdi". This character-type can be deciphered in the
coordinates of other characters. Each of them is an allegory of important sections of society. In the meantime,
the existence of a character named Mahdi indicates a benevolent and benevolent person who is asked for help
when in need and after the need is met, they push him to the sidelines for fear of their own interests. Examining
these two films from the point of view of Mahdism has created an incentive to watch them again and provides a
model for narrating and portraying the character of Imam Zaman (A.S.) in today's cinema, which can be used
by filmmakers who often refuse to do so. They say, be a pathfinder
خلاصه ماشینی:
جدول ١، تطبيق رمزگذاري فيلم اجاره نشين ها با رمزگشايي تماشاگر(نگارنده ١٤٠١) (به تصویر صفحه رجوع شود) ٢ـ٣ـ فيلم مادر بر اساس تقسيم بندي نظريه دريافت استوارت هال شخصيت مادر نماد سرزمين و وطن است ، در آستانه به دنيا آمدن فرزند اوس مهدي و طلعت که نماد ظهور حضرت و جهاني شدن تلقي ميگردد مادر رو به احتضار است ، يعني مرزهاي جغرافيايي ـ سياسي برداشته شده و چيزي به نام وطن از ميان مي رود و مولودي جديد جاي آن را ميگيرد.
جدول ٢، تطبيق رمزگذاري فيلم مادر با رمزگشايي تماشاگر(نگارنده ١٤٠١) رمزگذاري رمزگشايي نتيجه (تاثير در ترويج فرهنگ عناصر هژمونوتيک عناصر توافقي عناصر مقاومت مهدويت ) آميز شخصيت ها شخصيت مادر نماد چيدمان شخصيت اوس جهاني شدن بر محور همان منجي سرزمين (وطن ) و رابطه شخصيت ها به مهدي به عنوان صورت ميگيرد که عليرغم او با اوس مهدي(امام عنوان نماينده ياريگر(نشانه کمک هاي ايشان، به خاطر زمان) يک قشر از حضرت مهدي خودخواهي اقشار به حاشيه رانده جامعه (عج )) شده است نتيجه گيري يافته ها مويد آن است که در دو فيلم مادر و اجاره نشين ها به صورت غير مستقيم به موضوع مهدويت پرداخته شده است .
In this research, a descriptive and analytical method with a semiotics approach in the field of Stuart Hall's theory of "reception" was used to open the codes of the films in order to answer this question: How was the character of Imam Zaman (A.
The purpose of this research is to discover and investigate the codes of Mahdism in the films of the sixties of Iranian cinema, so that with the help of these codes, we can reach a suitable model for dealing with the character of Imam Zaman (A.