چکیده:
موضوع اصلی این پژوهش بررسی جایگاه مطالعه و کتابخوانی در برنامههای توسعه و تدوین الگوی اسلامی_ ایرانی پیشرفت است به نحوی که کتابخانهها به عنوان یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی باعث پیشرفت علمی و فرهنگی در جامعه شوند. به همین دلیل در این تحقیق بندهای مرتبط با مطالعه وکتابخوانی در برنامه های عمرانی و توسعه قبل و بعد از انقلاب بررسی شده است. همچنین کتابخانه های عمومی که ماموریت "آگاهی بخشی عمومی" و "ارتقای مطالعه مفید" را بر عهده دارند به عنوان جامعه نمونه انتخاب شدند و شاخص های آماری (تعداد کتابخانهها، تعداد نسخه کتاب، تعداد عضو) کتابخانه های عمومی و نقاط ضف، قوت، فرصت و تهدیدهای آنها (در حوزه های اعتبارات، دستورالعملهای اجرایی، نیروی انسانی، ساختمان، مواد و منابع، تجهیزات رایانهای و کتابخانهای، مخاطبان و مراجعهکنندگان) مورد مطالعه قرار گرفت تا بتوان به راهکارهای مناسب برای دستیابی به الگوی اسلامی_ ایرانی پیشرفت دست یافت.