چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی برخی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش جوانان شهر اهواز به مصرف الکل میباشد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 383 نفر برآورد شد و برای انتخاب آن ها از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. به منظور جمعآوری دادههای این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS23 استفاده شد. جهت بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و متغیر گرایش به مصرف الکل از ضریب همبستگی پیرسون و برای بررسی سهم تأثیرگذاری هر متغیر بر متغیر گرایش به مصرف الکل از تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که میان متغیرهای میزان استفاده از رسانههای غربی (0.364=r)، همنشینی با دوستان و همسالان (0.319=r) و انزوای اجتماعی (0.198=r) با متغیر گرایش به مصرف الکل رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داده است که متغیر دینداری (0.409-=r) تأثیر معکوس و معنادری بر متغیر گرایش به مصرف الکل دارد و میان سن و گرایش به مصرف الکل رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان دادهاست که متغیر دینداری (0.324-=Beta) دارای بیشترین تأثیر بر متغیر گرایش به مصرف الکل میباشد و متغیر انزوای اجتماعی(0.188=Beta) کمترین تأثیر را بر متغیر گرایش به مصرف الکل دارا میباشد.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که میان متغیرهای میزان استفاده از رسانه های غربی (٠٣٦٤=r)، همنشینی با دوستان و همسالان (٠٣١٩=r) و انزوای اجتماعی (٠١٩٨=r) با متغیر گرایش به مصرف الکل ، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
/ نیک خواه و همکاران (١٣٩٤) در پژوهشی با عنوان «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش به مصرف مشروبات الکلی (مورد مطالعه : مردان ١٨-٣٥ ساله ساکن بندرعباس )»، نمونه مورد مطالعه ٤٠٠ نفر از جوانان این شهر با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب کردند و به این نتایج رسیدند که به ترتیب متغیرهای ارتباط با گروه همسالان روابط خانوادگی، کارکردهای کنترلی و نظارتی و در دسترس بودن مشروبات الکلی بیشترین تأثیر را در مصرف مشروبات الکلی دارد و تنها متغیر بیتأثیر، شبکه های رسانه ای بود و نتیجۀ این تحقیق این بوده که گرایش جوانان به مصرف مشروبات در حد متوسط بوده است .
پایایی ابزار تحقیق متغیر ضریب آلفا گرایش به مصرف الکل 0/94 45 دینداری 0/92 استفاده از ماهواره 0/72 انزوای اجتماعی 0/79 همنشینی با دوستان و همسالان 0/70 یافته های پژوهش توزیع فروانی سن افراد مورد مطالعه ، نشان میدهد که ٣٢/٩% پاسخگویان بین ٢٠ تا ٢٤ سال هستند.
نیک خواه و همکاران (١٣٩٤)، در پژوهشی با عنوان «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش به مصرف مشروبات الکلی مورد مطالعه (مردان ١٨-٣٥ ساله ساکن بندرعباس )»، دریافتند که متغیر استفاده از رسانه تأثیر معناداری را بر افراد ١٨ تا ٣٥ سال ساکن بندر عباس نداشته است ، اما در پژوهش حاضر بین میزان استفاده از شبکه های ماهواره ای و میزان استفاده از مشروبات همبستگی معناداری وجود دارد.