چکیده:
غـزل بـه عنـوان مهمترین و لطیفترین فنـون شـعری، همـواره در ادبیـات فارسـی و عربـی، جـزء بـارزترین مضامین شعری بوده است و کمترین شـاعری را مـیتـوان یافـت کـه دهـان بـه غـزلسـرایی نگشوده باشد. اما در میان شاعران، عدهای هستند که نام آنها با فن غزل گره خورده اسـت و شهرت آنان، مرهون غزلیات ناب و لطیفشان میباشد، که توانستهاند ارتباط وثیقی با فرهنگ انتظار برقرار کنند. یکی از این شاعران جناب آقای فاضل نظری است. (اهمیت) سؤالی که مطرح است، نگاه فاضل نظری به فرهنگ انتظار در غزلها چگونه است؟ (سوال) روش تحقیق در این مقاله، روش اسنادی، تحقیقی و کتابخانهای میباشد. (روش) فاضل نظری در شعرهای خود به مسئله انتظار با نگاه یک منتظر که همیشه سه حالت باید در وجودش باشد نگاه کرده است. نارضایتی از وضع موجود، خواست آرمان مطلوب و راهکار جهت رسیدن به مطلوب (یافته).
Ghazal, as the most important and most delicate poetic art, has always been the most prominent part of the poetic themes in Persian and Arabic literature, and you can find the least poet whose mouth is not open to ghazal. However, among the poets, there are some whose names are tied to the art of ghazal. Their fame is due to their pure and tender lyrics, which have been able to establish a close relationship with the culture of expectation. One of these poets is Mr. Fazel Nazari. (Importance) The question that is raised is, what is Fazel Nazari's view on the culture of expectation in the poems? (Question) The research method in this article is a documentary, research and library method. (Method) Fazel Nazari has looked at the issue of waiting with the eyes of a person who is waiting, who should always have three states in his existence. Dissatisfaction with the current situation, the desire for a desired ideal and a solution to achieve the desired (found)