چکیده:
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی کیفیت تدریس معلمان دورة ابتدایی استان ایلام طراحی و اجرا شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد، کمی بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة معلمان مرد و زن دورة ابتدایی استان ایلام در سال تحصیلی 98-1397 بود که از این تعداد 62 معلم به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای غیر نسبتی انتخاب شدند. همچنین، دو پایة سوم و ششم و دو درس ریاضی و فارسی برای مشاهده انتخاب شد. دادههای مورد نیاز از طریق فهرست واکاوی مشاهدة تدریس معلم جمعآوری شدند. مشاهدهگران بهمنظور استفاده از فهرست واکاوی آموزش دیدند و طی مشاهدات خود آن را مورد استفاده قرار دادند. فهرست واکاوی مشاهده توسط اساتید دانشگاهی ترجمه شد و روایی صوری با توجه به اتفاق نظر صاحبنظران تعیین شد. پایایی فهرست واکاوی مشاهده با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد. یافتههای پژوهش نشان داد معلمان پایههای سوم و ششم دورة ابتدایی استان ایلام در تدریس دروس ریاضی و فارسی، مؤلفههای «جو یادگیری امن و برانگیزاننده» و «سازماندهی اثربخش» را در سطح «مطلوب» و «آموزشهای ساختاریافته»، «روشهای تدریس فعال»، «تطبیق تدریس با تفاوتهای فردی یادگیرندگان» و «راهبردهای یاددهی-یادگیری» را در سطح «نسبتاً مطلوب» به اجرا گذاشته اند. بیشترین میانگین مربوط به مؤلفة «جو یادگیری امن و برانگیزاننده» و کمترین میانگین مربوط به مؤلفة «راهبردهای یاددهی-یادگیری» بود. همچنین در بررسی کیفیت تدریس معلمان برحسب عوامل جمعیت شناختی (جنسیت، پایة تدریس، نوع درس، ناحیه، سابقة تدریس و مدرک تحصیلی) تفاوت معناداری مشاهده نشد.
The main purpose of this research was to study the quality of primary-school teachers` teaching in the Ilam province. The study was applied in terms of purpose, and quantitative in approach. Statistical population of this study consisted of all elementary teachers of the province of Ilam in the academic year 2018-2019, of which 62 teachers selected from stratified random sampling method. Also two third and sixth grades and two math and Persian lessons selected for observation. Required data collected via an observation checklist. Observers trained to use the checklist and used it during their observations and evaluations. Findings showed that third and sixth grade elementary school teachers in Ilam province taught mathematics and Persian, the components of "safe and stimulating learning atmosphere" and "effective organization" at desirable level and "structured teaching" "active teaching methods" at the relatively desirable level. The highest mean related to the component of "safe and motivating learning atmosphere" and the lowest was related to the component of "teaching and learning strategies". Also, there was no significant difference in the quality of teachers' teaching according to demographic factors (gender, grade of teaching, type of lesson, area, history of teaching and degree).