چکیده:
در دهه های ۴۰ و ۵۰، با ظهور نویسندگان نوآور و سبکهای جدید برپایی نهاد های علوم اجتماعی و سبک های جدیدی از نثر فلسفی و جامعه شناسی، نقطه شروع جدیدی در تاریخ فکری ایران رقم خورد. با این حال در این دوره ضدیت با شرق شناسی و بومی گرایی رواج بسیاری داشت، و همچنین مهمترین بحث های آن دوران حول مرکزیت خود و دیگری بودند. قانع کردن بسیاری از روشنفکران توسط آل احمد، شادمان و فردید در خصوص بیماری اجتماعی که پیشینیان آنها فکر می کردند که عقبماندگی باشد ولی اینگونه نبوده و بیشتر غرب زدگی است صورت گرفت.پس بیشتر تلاش آنها برای ترک کردن غرب زدگی بوده است. بررسی و ارزیابی روشنفکری بومی گرایی ایران در سنت اوریانتانیسم در تاریخ روشنفکری در ایران صورت گرفت؛ و همچنین تاثیر آن بر وضعیت مدرن ایران نیز مورد مطالعه قرار گرفت.پس برای پاسخ دادن به این سوال که جریان روشنفکری بومیگرایی در ایران به چه سمت و سو هایی در تئوری آنها کشیده شده است و چه تاثیری بر وضعیت مدرن ایران داشته است؟! فرض می شود که جریان روشنفکری بومیگرایی، بر اصولی همچون اعتقاد به زمان گذشته شرق و حقیقت داشتن آن، مورد بررسی قرار دادن تخطئه غربزدگی، تاکید بر فرهنگ گذشته و باستانی اسلام، همچنین در نظر گرفتن عرفان، ایمان، مکاشفه و بت های ساخته شده توسط ذهن پافشاری داشته؛ و در نتیجه منجر به سنخیت علیه مدرنیته در ایران شده است. تحقیق مورد نظر تحت نظریه های اوریانتانیسم و مدرنیت انجام شده است.
In the 1940s and 1950s, with the emergence of innovative writers and new styles, the establishment of social science institutions and new styles of philosophical and sociological prose, a new starting point was reached in the intellectual history of Iran. However, opposition to Orientalism and localism was widespread during this period, and the most important debates of the period revolved around their own centrality and that of the other. Many intellectuals were persuaded by Al-Ahmad, Shadman and Fardid, about a social disease that their predecessors thought was backward, but it was not, and it was mostly Westernized.So most of their efforts have been to leave the West. The study and evaluation of Iranian intellectualism in the tradition of Orientalism in the history of intellectualism in Iran was done; Its impact on the modern situation in Iran was also studied.So to answer the question of what directions the current of indigenous intellectuals in Iran has been drawn in their theory and what effect it has had on the modern situation in Iran ?! It is assumed that the current of indigenous intellectuals is based on principles such as belief in the Eastern past and its truth, examining the transgression of Westernization, emphasizing the past and ancient culture of Islam, as well as considering mysticism, faith, revelation and idols made. Insisted by the mind; As a result, it has led to anti-modernity in Iran. The research was conducted under the theories of Orientalism and modernity.