چکیده:
سنت و مدرنیته و به تعبیر خاصتر دین و تجدد کلان مساله ما است که در مقام نظرورزی در قالب جریان های روشنفکری و سنت اندیش و در مقام میدان و عمل در قالب جریان های احیاءگرایانه نمود یافته است. بیداری اسلامی و جریان احیاءگری نشان از نوعی خودآگاهی از وضع نامطلوب و تلاش برای اصلاح وضع موجود دارد.اما خاستگاه این جریان لزوما معرفت محور نیست لذا در مقام عمل ما با جریان های مختلفی مواجه هستیم که ادعای احیاء دارند. توجه به تمایز بین این جریان ها تاثیر فراوانی بر آسیب شناسی آنها دارد.این مقاله در صدد است که بین دو نوع احیاء گری ( احیاءگری هویت جویانه و احیاء گری معرفت محور) تمایز نهاده و به این نکته توجه دهد که یکی از علل اصلی عدم موفقیت جریان های احیاگرایانه در جهان اسلام ، غلبه احیاء گری روانی- هویتی بر احیاءگری معرفتی است. در جهان اسلام تعداد جریان هایی که مصداق احیاءگری معرفت محور هستند در اقلیت بوده و تا مادامی که این اندیشه در اقلیت و حاشیه بماند، امید چندانی به احیاء عملی در جهان اسلام نمی توان داشت.در متن مقاله ضمن اشاره به مساله نسبت جریان های احیاءگرایانه با هویت و مساله انحطاط ، سعی شده است که مولفه ها و ویژگی های احیاءگری هویت گرایانه تبیین شود.
Tradition and modernity or religion and modernity, is our big problem, which has been expressed in the form of theory in the form of intellectual and traditionalist currents, and in the field action in the form of revivalist currents. The Islamic Awakening and Islamic Revival show a kind of self-awareness of the unfavorable situation and efforts to correct the current situation. But the origin of this current is not necessarily knowledge-based, so in practice we are faced with various currents that claim to be revived. Attention to the distinction between these currents has a great impact on their pathology. This article seeks to distinguish between two types of Religious revival (Epistemological Revival and Identity Revival) and Note that one of the main reasons for the failure of revivalist currents in the Islamic world is the dominance of psycho-identity revival over epistemological revival. In the Islamic world, the number of currents that are examples of knowledge-based revival are in the minority, and as long as this idea remains in the minority, there can be no hope for a practical revival in the Islamic world. In the text of the article, while referring to the issue of the relationship between revivalist currents and identity and degeneration, an attempt has been made to explain the components and characteristics of identity revivalist.