چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی فرایند آموزش کارکنان بر اساس توسعه منابع انسانی و اصول سازمان یادگیرنده در شرکت نفت فلات قاره ایران میباشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که از روایی و پایایی مطلوب برخوردار بودند. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران میباشد که در زمان پژوهش تعداد آنها 4874 نفر برآورد شده است و ازآنجاکه در این پژوهش از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفادهشده است، در نهایت 465 نفر مبنای تحلیل آماری قرار گرفت. در این پژوهش برای تجزیهوتحلیل دادهها، از نرمافزار AMOS ویراست 24 استفادهشده است. بررسی شاخصهای نکویی برازش بیانگر این است که مدل پیشنهادی دارای برازش مطلوبی میباشد. همچنین نتایج نشاندهنده اثر مثبت و معنادار فرآیند آموزش بر اصول سازمان یادگیرنده (728/0) و همچنین اثر مثبت و معنادار فرآیند آموزش بر توسعه منابع انسانی (789/0) است. باید توجه داشت توفیق یک کشور در زمینههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درگرو برخورداری از یک نظام آموزش منسجم و پویا است و تنها با داشتن چنین نظامی میتواند با تحولات و پیشرفتهای اجتماعی و صنعتی همگامی داشته باشد.
The purpose of this study is to provide a model of staff training process based on human resource development and principles of learning organization in the Offshore Oil Company of Iran. The present study is a descriptive-correlational research. The data collection tool was a questionnaire that had good validity and reliability. The statistical population of this study includes all employees of the Offshore Oil Company of Iran, whose number at the time of the study was estimated at 4874 people, and since the structural equation modeling approach was used in this study, 465 people were used as the basis for statistical analysis. In this study, AMOS software version 24 was used to analyze the data. Examination of good fit indices indicates that the proposed model has a good fit. The results also show a positive and significant effect of the training process on the principles of the learning organization (0.728) and also a positive and significant effect of the training process on human resource development (0.789). It should be noted that the success of a country in the cultural, social, political and economic fields depends on having a coherent and dynamic education system, and only by having such a system can it keep pace with social and industrial developments and progress.