چکیده:
این پژوهش به بررسی رابطه تمایلات احساسی سرمایه گذاران، رقابت در بازار محصول و اعتباری تجاری شرکت در بین شرکت های بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، ازنظر نوع داده کمی، ازنظر منطق اجرا استقرایی و ازنظر نحوه اجرا توصیفی-همبستگی میباشد. در این تحقیق از منابع مختلفی ازجمله کتب، مقالات داخلی و خارجی و اینترنت استفادهشده است. روابط بین متغیرها با استفاده از مدلهای همبستگی و رگرسیون چندگانه با رویکرد پانل پویا آزمون شده است. ابتدا دادههای گردآوریشده در نرمافزار اکسل طبقهبندی و پس از ساماندهی و محاسبه متغیرها، جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات از نرمافزار آماری R بهره گرفته شد. بهمنظور بررسی فرضیههای پژوهش، نمونه آماری از شرکتهای پذیرفتهشده از بورس اوراق بهادار تهران به روش جامعه در دسترس طی سالهای 1390-1399 در نظر گرفته شد. بر اساس تحلیل آماری و تخمین رگرسیونها نتایج حاصل از بررسی فرضیه در سطح خطای مورد انتظار نشان داد بین تمایلات احساسی سرمایه گذاران و اعتبار تجاری شرکت رابطه معنی داری وجود دارد. رقابت در بازار محصول رابطه بین تمایلات احساسی سرمایه گذاران و اعتبار تجاری شرکت را تعدیل نمی کند.
This research examines the relationship between investors' emotional tendencies, competition in the product market and the company's commercial credit among the companies of the Tehran Stock Exchange. The current research is applied in terms of purpose, quantitative in terms of data type, inductive in terms of implementation logic, and descriptive-correlation in terms of implementation. Various sources such as books, domestic and foreign articles, and the Internet have been used in this research. The relationships between variables have been tested using correlation and multiple regression models with a dynamic panel approach. First, the collected data were classified in Excel software, and after organizing and calculating the variables, R statistical software was used to analyze the data. In order to investigate the hypotheses of the research, a statistical sample of the companies accepted from the Tehran Stock Exchange was considered by the available community method during the years 1390-1399. Based on the statistical analysis and estimation of regressions, the results of the hypothesis test at the expected error level showed that there is a significant relationship between the emotional tendencies of investors and the commercial credit of the company. Product market competition does not moderate the relationship between investors' emotional inclinations and firm's business credibility.
خلاصه ماشینی:
com چکيده اين پژوهش به بررسي رابطه تمايلات احساسي سرمايه گذاران ، رقابت در بازار محصول و اعتباري تجاري شرکت در بين شرکت هاي بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است .
بر اساس تحليل آماري و تخمين رگرسيون ها نتايج حاصل از بررسي فرضيه در سطح خطاي مورد انتظار نشان داد بين تمايلات احساسي سرمايه گذاران و اعتبار تجاري شرکت رابطه معني داري وجود دارد.
» بيان آماري اين فرضيه به شکل زير است : رقابت در بازار محصول رابطه بين تمايلات احساسي سرمايه گذاران و اعتبار تجاري شرکت را تعديل مي کند.
يافته هاي پژوهش خلاصه نتايج آزمون فرضيه ها و مقايسه با پيشينه فرضيه اول تحقيق بيان مي کند: « بين تمايلات احساسي سرمايه گذاران و اعتبار تجاري شرکت رابطه معني داري وجود دارد.
(2016), “Margin trading, investor sentiment and market volatility”, Studies of International Finance, Vol. 352 No. 8, pp.
The Effect of Business Group Affiliation on Trade Credit Financing: An Empirical Analysis of Public Firms in Korea.
Y. (2014), “Market competition, financial constraints and trade credit – evidence from China manufacturing firms”, Journal of Financial Research, No. 2, pp.
Do firms use the trade credit channel to manage growth?, Journal of Banking & Finance, 37(8), 3035-3046.
Investor sentiment, market competition and trade credit supply.
R. (2016), “Policy uncertainty, investor sentiment and corporate investment: an empirical study on strategic and emerging industry”, Journal of Central University of Finance & Economics, No. 5, pp.
The influence of economic policy uncertainty on corporate trade credit and firm value, Journal of Corporate Finance, doi:10.