چکیده:
ماده تاریخ یکی از صنایع شعری و از نمونه های استفادۀ از واژه ها برای ثبت تاریخ یک واقعه است. این فن در ادب فارسی موضوعی است که تاکنون تحقیق علمی جامعی درباره آن صورت نگرفته است. اگرچه توجّه خاص به موضوع و تلاش مولفین ماده تاریخ در گردآوری شواهد و حلّ و محاسبه ماده تاریخ ها و گاه اصلاح آن ها شایان تحسین است. اخیرا از میان آثار و متون کهن فارسی رساله ای از شاعری ناشناخته در قرن دهم به نام حلیمی شیروانی(1) با عنوان«قواعدالتّواریخ»تصحیح و در قالب بخشی از رساله دکتری (2) منتشر شده که حاصل چندین سال تلاش و تحقیق در مورد ماده تاریخ است. در مقدمه این رساله به انگیزه مولف در ماده تاریخ سازی، پیشینه ماده تاریخ، شیوه محاسبه ماده تاریخ، منابع مورد استفاده مولف و از همه مهم تر به شیوه ها و اسلوب های ساخت آن اشاره شده است. البتّه در بین این شواهد منظوم، نمونه های سست و کم ارزش هم دیده می شود که بعضا از اختلال وزن و قافیه نیز عاری نیست. در این پژوهش نویافته های حلیمی شیروانی در ماده تاریخ و انواع آن مورد بررسی قرارگرفته است. حلیمی بیش از چهارده اسلوب در ماده تاریخ سرایی دارد که هر کدام از آن ها می تواند در نوع خود بی همتا یا کم نظیر باشد. در این میان، نوع معمّاسرایی به شیوه های مختلف، مهارت و توانایی حلیمی را در سرودن ماده تاریخ برجسته می نماید.
Chronogram is one of the poetic elements, which indicates the use of words to record the date of an event. This technique in Persian literature is a new subject with no detailed description. However, special attention has been paid to the subject and the authors and researchers of chronograms have made efforts to gather evidence, solve and find a historical event date, or sometimes correct it. Recently, among the old Persian works and texts, a treatise of an unknown poet in the 10th century, Halimi Shirvani, entitled "Ghavaed al-Tarikh (Rules of History)" has been corrected and published as part of a doctoral thesis which is the result of several years of research on chronograms. The introduction section of the treatise explains the author's motivation for making the chronograph, the background of the chronogram, the method of finding the dates, the sources used by the author, and, more importantly, the methods and styles of making a chronograph. Nevertheless, there are also insignificant examples with problems in rhythm and rhyme. The present study investigates the new findings of Halimi Shirvani's work in chronogram and its types. Halimi had more than 14 styles in chronogram, each of which can be unique or unrivaled in its kind. Among the 14 styles, using enigma in various ways demonstrates the skill and ability of Halimi in making chronographs.