چکیده:
یکی از مبانی توسعه جامعه، تجارت و امور بازاریابی است که اسلام همواره به رعایت مبانی اخلاقی در این حوزه تآکید
داشته است. شکاف موجو در الگوی اسلامی پیشرفت در رعایت موازین اخلاقی در این حوزه، محقق را به بررسی این
موضوع سوق داد تا با استخراج این اصول از متون اسلامی بتوان شکاف موجود در این رابطه را به منظور ارائه الگوی
توسعه مبتنی بر فرهنگ ایرانی-اسلامی برطرف نمود. در این پژوهش با تحلیل موضوعی متون اسلامی، معیارهای
رعایت اخلاق از دیدگاه اسلام استخراج شده است. نتایج نشان داد که ارزش های اخلاق اسلامی برای توسعه در فعالیت
های تجارت و بازاریابی عبارتند از: ترفیع که شامل: نفی تخریب برند رقیب، پرهیز از تدلیس، ساده زیستی اجتناب از
ترویج مصرف گرایی غیر ضروری، اجتنباب از سوگند دروغ خوردن، نفی مدح و ستایش بی مورد از محصول، ارائه
اطلاعات کافی و صحیح، امانتداری و.. . قیمت شامل: محاسبه ارزش واقعی کالا بدون نیرنگ و فریب، رعایت عدالت و
تعادل در قیمت ها، نفی گران فروشی، حفظ منافع هر دو طرف مبادله، محدودیت سود، حرمت نجش، نفی تبعیض
قیمتی. و محصول شامل: قاعده عدم تثبیت، قاعده عدم اتلاف، کاهش اسراف در استفاده از مواد اولیه، تولید محصولات
طیّب و با کیفیت، نهی غش در تولید، توجه به اصل احتیاجات عمومی، ممنوعیت غرر و.. . و در نهایت توزیع شامل:
نفی استفاده از واسطه های غیر ضروری، ایجاد ارزش افزوده ها توسط واسطه ها، شیوه صحیح انبارداری و محافظت از
محصولات در برابر آسیب، نفی احتکار کالای موردنیاز مردم و... می باشد.