چکیده:
شناخت و درک انسان از هستی و خالق هستی بسیار توصیه شده است. پروردگار به دو نوع آموزش، علم اکتسابی و علم الهامی
اشاره نموده است. امام علی) ع (می فرماید: هرکه در حکمت راسخ گردید عبرت راشناخت،. بیاموز تابدانی. امام کاظم) ع (می
فرمایند: دانش به آموزش است و آموزش به خرد ورزی گره خورده است. تأکید برای تشویق مردم به کسب دانش، در احادیث
ذکر شده به طوری که نیاز به تعلیم و حضور در مجلس علمی لازم میباشد 3. درباب تربیت نیز مطالب زیادی در حدیث می
باشد. رسول الله) ص (می فرمایند: چقدر بنگرم وبجویم و قوم، غاقل اند وباز نمیگردند؟ سخن از دهانشان بیرون میآید، بی
آنکه به دل پذیرفته باشند. تعلیم از ابتدای ظهور اسلام دارای مرتبه بالایی بوده است. بسیاری از دانشمندان ایرانی خود نیز از
فقهای عالی رتبه اسلامی نیز به شمار میآمدند. اهمیت آموزش و پرورش از بدو ظهور اسلام وجود داشت. پیامبر) ص (وائمه
اطهار مردم را به فراگیری وخواندن و نوشتن وا میداشتند. پیشرفت علم در ادوار مختلف تعلیم تربیت ایران به چشم می
خورد: در دوره قبل از ظهور اسلام، دوران باستان، بعد از ظهور اسلام، دوران معاصر. بعلاوه در نوشته حاضر به سند تحول
بنیادین در آموزش وپرورش پرداخته و تأملی به آموزش نوین شده است. اخیرا مدلی از یادگیری تحت عنوان یادگیری
شخصی ارایه شده است که شامل مجموعهای از روشها وبرنامههای آموزشی و تکنیکهای یادگیری میشود. یکی از این
MASSIVE OPEN ONLINE COURSES روشها موک می باشد.