چکیده:
نگاه فرآیندی به مسئله حلال و تجاری شدن آن در سطح جهان و با هدف الگو برداری از این فرآیند، نشان مید هد که فرآیند
حلال از دستور العمل دینی به استاندارد سازی و سپس تبدیل به محصولی ترسیم میشود که در ابعاد مختلف اقتصادی،
اجتماعی، علمی و فرهنگی اثر گذار خواهد بود. برند حلال را میتوان معروفترین و پرکاربردترین برند اسلامی نامید. مالزی به
عنوان پیشگام در صنعت حلال میباشد. تجربه مالزی در عملیات حلال باید مدلی برای دیگر کشورها جهت رقابت باشد.
شهرت این کشور به عنوان مرجع جهانی با پشتیبانی کامل و درگیری سنگین دولت، اعتبار و رهبری مالزی صورت میگیرد.
35 میلیارد رینگت مالزی برای محصولات حلال است، و از / امروزه، مالزی پیشرو قطب حلال جهانی با ارزش صادرات سالانه 4
غذای حلال تا بانکداری اسلامی، مالزی پی در پی کالای حلال را با درخواست جهانی فراهم میکند. در چند سال اخیر این
علامت تجاری غذایی بصورت یک علامت جهانی از طرف کشورهای اسلامی در دنیا معرفی شده است. شناخت اثرات و ابعاد
مختلف این موضوع کمک خواهد کرد تا جایگاه این برند جهانی در الگوی پیشرفت ایران اسلامی مشخص گردد و سبب تقویت
و توانمندی کشور جهت ورود به بازار حلال و اعتلای ملی و رونق اقتصادی آن شود.