چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی راهبردهای خودتنظیمی بر مؤلفههای ادراک شایستگی و تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دختر صورت گرفت. این پژوهش نیمه آزمایشی بار طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه دو تبریز در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با استفاده از نمره برش ادراک شایستگی و تعللورزی، بطور هدفمند، 30 نفر انتخاب و به تصادف در گروه آزمایش و گواه (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. گروه آزمایش در 8 هفته متوالی در جلسات آموزشی 90 دقیقه ای، راهبردهای خودتنظیمی را دریافت کرد، اما گروه گواه هیچ گونه آموزشی دریافت ننمود. هر دو گروه، در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از مقیاس ادراک شایستگی هارتر (1982، PCS) و تعللورزی سواری (1390، APS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که ارائه آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، باعث افزایش معنیدار ادراک شایستگی و کاهش تعللورزی تحصیلی در دانشآموزان میشود. 35/42=F، 05/0> p)درنتیجه، از راهبردهای خودتنظیمی میتوان بعنوان روشی کارآمد برای افزایش ابعاد ادراک شایستگی و کاهش تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دختر استفاده نمود.
The present study aimed to determine the effectiveness of self-regulation skills in dimensions of perceived competence and academic procrastination among female students. This study was a quasi-experimental study and was performed as a pretest-posttest with a control group. The study population included female high school students of the second District in Tabriz in the academic year 2020-2021. Using purposeful sampling, and through the Perceived Competence and Procrastination scales, 30 subjects were selected and randomly assigned to the experimental and control groups (15 subjects in each group). Both groups were assessed by the Harter Perceived Competence Scale (PCS, 1982) and the Savari Procrastination Scale (APS, 2011) both in pretest and posttest. The experimental group received ninety-minute sessions of self-regulation strategies for eight weeks, but the control group received no training. The results of multivariate analysis of covariance showed that activity in self-regulated learning strategies significantly increased students' perceived competence and reduced academic procrastination (F=42.35, p>0.05). Consequently, self-regulation strategies can be used as an effective method to increase dimensions of perceived competence and reduce academic procrastination among female students.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٨، شماره پياپي ٧٧، آبان ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(8), 2022 اثربخشي آموزش راهبردهاي خودتنظيمي بر مولفه هاي ادراک شايستگي و تعلل ورزي تحصيلي دانش آموزان دختر١ The Effectiveness of Self-regulation Skills in Dimensions of Perceived Competence and Academic Procrastination among Female Students ثريا جبارپور ستاري Soraya Jabbarpour Satari Department of Psychology, Islamic Azad University, گروه روان شناسي ، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامي ، شبستر، ايران .
آموزش راهبردهاي خودتنظيمي يکي از روش هاي عملي در شکل دهي 1 Marceau 2 Schraw 3 Rebetez 4 Fee & Tangney 5 Grunschel 6 Schraw 7White 8 Stipek 9 Harter 10 school competence 11 social acceptance 12 sport competence 13 physical competence 14 Pintrich& Schunk 15 Pandey 16 Alfred رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٨، شماره پياپي ٧٧، آبان ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(8), 2022 باورهاي شايستگي و جلوگيري از تعلل ورزي است ، چراکه الکساندر و انوگبازي١ (٢٠٠٧) تعلل ورزي را بعنوان نبود عملکرد خودتنظيمي و گرايش رفتاري در به تأخيرانداختن آنچه براي رسيدن به هدف ضروري است ، ميدانند خودتنظيمي شامل تمامي تمهيداتي است موجب مي شود افراد افکار، عواطف و رفتار خود را با محيط پيرامون منطبق کنند تا با آن سازگار شده و در نهايت بتوانند به اهداف شخصي خود برسند (پنتريج و زوشو٢، ٢٠٠٧).
1 Alexander & Onwuegbuzie 2 Pintrich &Zusho 3 Garcia 4 Klassen 5 deGroot 6 Zimmerman 7 Cazan 8 Anwar& Dwiyanti 9 Ntshangase اثربخشي آموزش راهبردهاي خودتنظيمي بر مولفه هاي ادراک شايستگي و تعلل ورزي تحصيلي دانش آموزان دختر The Effectiveness of Self-regulation Skills in Dimensions of Perceived Competence and Academic Procrastination … روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف ، کاربردي و از لحاظ روش از نوع مطالعات نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل بود.