چکیده:
زمینه و هدف: تاکنون مدل های چند متغیره روان شناختی و اجتماعی متعددی برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در آستانه کنکور مورد بررسی قرار گرفته است؛ این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سبک تفکر منطقی _ انتقادی با پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی کنترل عمل در دانش آموزان کنکوری انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان کنکوری شهر اصفهان در سال 1399 بود. در ابتدا نمونه ای به حجم 400 نفر به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب شد؛ اما تحلیل نهایی بر روی 356 دانش آموز کنکوری انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سبک تفکر منطقی – تجربی اپشتاین و پاسینی (۱۹۹۹)، پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1994) و پرسشنامه کنترل عمل دیفندروف و همکاران (۲۰۰۰) بود. داده ها به کمک نرم افزارهای SPSS و LISREL و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که مدل مربوط به رابطه بین سبک تفکر منطقی _ انتقادی با پیشرفت تحصیلی با توجه به نقش میانجی کنترل عمل از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که ۳۴ درصد واریانس مشاهده شده پیشرفت تحصیلی از طریق ترکیب متغیرهای سبک تفکر منطقی-انتقادی و کنترل عمل قابل تبیین است. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان دهنده نقش میانجی کنترل عمل در رابطه بین سبک تفکر منطقی _ انتقادی با پیشرفت تحصیلی است؛ بنابراین در نظر گرفتن نقش این متغیرها توسط متخصصان، مشاوران تحصیلی و برنامه ریزان به هنگام کار با دانش آموزان کنکوری و به طور خاص در مراکز و موسسههای تحصیلی و کنکوری، ضروری به نظر می رسد.
Background and Aim: So far, several psychological and social multivariate models have been investigated to predict students' academic progress on the eve of the entrance exam. This research was conducted to investigate the effect of logical-critical thinking style on academic achievement with the mediating role of action control in entrance exam students. Methods: This was descriptive correlational research. The statistical population included all entrance exam students in East Tehran in 2019. At first, a sample of 400 people was selected by the multi-stage cluster sampling method. However, the final analysis was done on 356 entrance exam students. The research tools included Ricketts’ Critical Thinking Disposition Scale (2003), Epstein and Pasini's (1999) rational-scale, Pham and Taylor's (1994) academic performance questionnaire, and Diefendorf et al.'s (2000) action control scale. The data were analyzed with the help of SPSS and LISREL software and using the structural equation modeling method. Results: The research findings showed that the model related to the relationship between logical-critical thinking style and academic achievement is a good fit considering the mediating role of action control. Also, the research findings showed that 23% of the observed variance in academic progress could be explained through logical thinking, and 26% could be explained through critical thinking. Conclusion: The findings show the mediating role of action control in the relationship between logical-critical thinking style and academic achievement. Therefore, it seems necessary to consider the role of these variables by experts, academic advisors, and planners when working with entrance examination students, specifically in educational and entrance examination centers and institutions.