چکیده:
در عصر مدرن، بسیاری از کارکردهای اجتماعی فرهنگی بازارهای قدیمی در مراکز خرید بزرگ که نوعی فضای شهری جدید هستند، بازتولید شده و پاسخ داده میشود. در حالی که تاثیراتی که نیروهای پیشران کلیدی بر وضعیت آینده تصویرذهنی ضمنی مراکز خرید بزرگ بر جای خواهند گذاشت، دغدغه های جدی را موجب شده، که لزوم آینده پژوهی را ضروری میسازد. هدف این تحقیق، بررسی وضعیت آینده تصویر ذهنی ضمنی مراکز خرید بزرگ با استفاده از رویکرد سناریونویسی میباشد. لذا به طرح این پرسش میپردازد که «با توجه به اجتناب ناپذیربودن ایجاد مراکز خرید بزرگ به عنوان یک فضای شهری نوظهور، تغییر در وضعیت آینده تصویرذهنی ضمنی مراکز خرید بزرگ، ناشی از کدام پیشران ها یا عوامل میباشد؟». در راستای پاسخگویی به این سوال، از رویکرد آینده پژوهی اکتشافی؛ با روش ترکیبی استفاده میگردد. در ابتدا، با روش تحلیل محتوا و ابزار مطالعات اسنادی؛و روش زمینه یابی با ابزار مصاحبه از 15 نفر از خبرگان؛ و نرم افزار NVIVO 11 استخراج پیشران های اولیه و در ادامه پیشران های اصلی، انجام میشود.سپس شناسایی و تحلیل پیشران های کلیدی موثر، با تکنیک دلفی، روش پیمایش و ابزار پرسشنامه از 15 نفر از خبرگان؛ تکنیک تحلیل تاثیرات متقابل با نرم افزارMICMAC، به کار گرفته میشود. یافته های تحقیق حاکی از آن است که ابتدا 68 عامل اولیه در سه بعد زمانی، مکانی و فرهنگی اجتماعی، از طریق مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان شناسایی شد، که با استفاده از نرم افزار تحلیل مصاحبه 11 NVIVO 25 عامل اصلی مشخص شد. و نهایتا پس از نظرسنجی با پرسشنامه از خبرگان و به کارگیری داده ها در نرم افزارMICMAC 15 پیشران کلیدی موثر استخراج گردید.. در نهایت امتیازات تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم عوامل تعیین ، رتبه بندی شد و سناریو وضعیت آینده محتمل تصویرذهنی ضمنی مراکز خرید بزرگ ارائه گردید.
In the modern era, many of the social and cultural functions of Bazar are reproduced and responded to in shopping malls, which are a kind of new urban spaces. While the effects that the key driving forces have on future condition of mental image in large shopping centers, have caused serious concerns, which necessitates futuristic studies. The purpose of this research is to investigate the future condition of mental image in large shopping centers using the scenario writing approach. Therefore, it asks this question that "considering the inevitability of creating large shopping centers as an emerging urban space, the change in the future condition of the mental image of large shopping centers is caused by which drivers or factors?" In order to answer this question, the exploratory futuristic approach with combined method has been used At first, method of content analysis and documentary studies tools; Then, the method of grounded theory with the interview tool of 15 experts; and NVIVO 11 software, The primary drives and then the main drives are extracted. then identification and analysis of effective key drivers, with Delphi technique, survey method and questionnaire tool from 15 experts ; and interaction analysis technique was used with MICMAC software. The findings of the research indicate that first 68 primary factors were identified in the three dimensions of time, place and social culture, through literature review and interviews with experts, and twenty-five main factors were identified using NVIVO 11 interview analysis software. And finally, after surveying experts with a questionnaire and using data in MICMAC software, 15 effective key drivers were extracted. All in all, the scores of direct and indirect effects of determining factors were ranked And the scenario of probable future state of the mental image of large shopping malls was presented.
خلاصه ماشینی:
درخصـوص مولفـه هـاي اجتمـاعي پايـداري در مگاپروژه ها به عنوان فضاهاي شهري با روش تحليل محتوا (٢٠١٤,Lehetonen)؛ پژوهشي ديگر در مورد لزوم توجه به ابعاد اجتماعي فرهنگـي (پيامـدهاي غيراقتصـادي) فضـاهاي شـهري(مگاپروژه هـا) در بريتانيـا بـا روش تحليـل محتـوا (٢٠١٤,Flyvbjerg)؛ همچنين درباره لزوم توجه به تصوير ذهني در مجتمع هاي بزرگ مسـکوني قـاهره مصـر بـا روش پيمايشي (٢٠١٦,Shawket)؛ و در راستاي باززنده سازي يک بافت قديم ، اقدام به ايجاد بزرگ بازار با لحاظ نمودن مولفـه هاي محلي و هويت بافت پيرامون در آنکاراي ترکيه با روش پيمايش (٢٠١٨,Moazemi)؛ در مورد لزوم توجه بـه معنـاي مکان و تصويرذهني در راستاي توسعه پايدار در فضـاهاي عمـومي بريتانيـا بـا روش تحليـل محتـوا( ,Raiden and et al ٢٠١٩)؛ و نهايتا بر توجه به ارزشهاي اجتماعي و هويتي در فضاهاي عمـومي(مراکز خريـد بـزرگ ) در اسـتانبول بـا روش پيمايش (٢٠٢٠,Ilhan)؛ مطالعاتي انجام داده اند.
در ادامه ، از مهمترين مطالعات انجام شده در داخل کشور درمورد هويـت مکان ، معناي مکان و تصوير ذهني در فضاهاي شهري، تحقيقي است درمورد تلفيق برخي ويژگي هاي بازارها با مال هـا (بزرگ بازارها) ، امکان ادغام جنبه هايي از خصوصيات بازارها در مال ها را به عنـوان الگـو مطـرح کـرده اسـت (فـبض آبادي،١٣٩٤؛ به نقل از کاظمي، ١٣٩٨: ٢٥) همچنين ، ايران آهور در سال ١٣٩٢ امکان تلفيق پتانسيل هاي بازار سنتي در مراکز خريد مدرن و ساخت نوعي جديد از مگامال ها در شهر تبريز را مطرح کرده است .