چکیده:
شبکههای اجتماعی منبع حواسپرتی در کارهای شخصی، تحصیلی و حرفهای هستند. پژوهش حاضر با هدف الگویی ساختاری تیپ شخصیت D با اعتیاد به شبکههای اجتماعی نقش میانجی خودآگاهی هیجانی در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعهی آماری این پژوهش را تمام دانشآموزان مقطع متوسطهی دوم شهرستان نورآباد (دلفان) در سال تحصیلی 1400 تشکیل میدهند. نمونهی پژوهش 384 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطهی دوم شهرستان نورآباد (دلفان) بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای تیپ شخصیتی D دنولت (1998)، خودآگاهی هیجانی لاهی و همکاران (2011) و پرسشنامهی اعتیاد به شبکههای اجتماعی توتگون- یونال و دنیز (2015) به صورت آنلاین پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS.24 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تیپ شخصیتی D با خودآگاهی هیجانی رابطهی منفی وجود داشت (001≥P). همچنین بین تیپ شخصیت D با اعتیاد به شبکههای اجتماعی رابطهی مثبت وجود دارد (001≥P). الگوی پیشنهادی با دادهها از برازش لازم برخوردار بود. مدلیابی معادلهی ساختاری نشان داد که 25 درصد از واریانس خودآگاهی هیجانی و 32 درصد از واریانس اعتیاد به شبکههای اجتماعی توسط تیپ شخصیت D و خودآگاهی هیجانی تبیین میشود. اگرچه تیپ شخصیتی افراد و میزان آگاهی از هیجانات در اعتیاد به شبکههای اجتماعی مرتبط است، اما باید در نظر داشت که استفاده درست از این شبکهها میتوانند منبع مفیدی در فرآیند آموزش اولیهی دانشآموزان و دانشجویان باشنلزبد.
Social networks are a source of distraction in personal, educational and professional work. The aim of this study was to construct a structural model of type D personality with social media addiction as a mediating role of emotional self-awareness in adolescents. The research method is descriptive-correlational modeling of structural equations. The statistical population of this study consists of all high school students in Nurabad (Delfan) in the academic year 1400. The sample consisted of 384 high school students in Nurabad (Delfan) who were selected by convenience sampling method and used the type D personality Denollet (1998), Emotion Awareness Questionnaire Lahaye (2011), Social Media Addiction Scale Tutgun-Ünal, & Deniz (2015) responded online. Structural equation modeling and AMOS edition 24 and SPSS 26 were used to evaluate the proposed model. The results of Pearson correlation coefficient showed that there was a negative relationship between personality type D and emotional self-awareness (P≥0.001). There is also a positive relationship between personality type D and social media addiction (P≥0.001). The proposed model had the necessary fit with the data. Structural equation modeling showed that 25% of the variance of emotional self-awareness and 32% of the variance of social media addiction is explained by type D personality and emotional self-awareness. Although the personality type of individuals and the level of awareness of emotions in addiction to related networks, but it should be borne in mind that the proper use of these networks can be a useful resource in the process of primary education of students