چکیده:
درمکتوب پیشنهادی این قلم درکنفرانس پنجم، نقطه- » ساختار دیگری برای سند الگوی پایه پیشرفت « طرح پیشنهادی
های گذاری رامشخص نمود که بابسط پایه های روششناختی وحیث ساختاری آن گام تفصیلی جلوتری رادربازپردازش سند
الگو به سامان آورد و کارکرد آن رادرتکمیل وتعمیق سطوح سندالگو به معرض میآورد. بانظر به آن بازخوانی پیشنهادی، روش
بهساخت و برساختِ سند الگوی پایه،کدام است؟درنمونۀ اسنادپیشنویس ونوع آراءدرمیان آمده بافرضهایی چونان اصالت
مکتب صدرایی،اصل ولایت فقیه دراحکام،تلقی مرسوم فردنگر وفقه احکامنگرِ ازاندیشه و دانش دینی،تلقی ناروشن ازقدرت
عادلانه، مباحث و تصوری بدیهی انگاشته شده وچندان به معرفت وروشِ روشِ طراحی سند الگو، اندیشیده نشده است.
شناخت موضوع و ساختار موضوع، گام اول ضروری برای تفاهم بینالأذهانی در طراحی سند الگو است که مؤلفههای سه
در ساختار موضوع را در خود دارد. » الگوی مبتنی بر دانش « و » دانش بنیان این الگو « ،» کانون نظریه و نظام ج.ا.ا « گانۀ
درحیث روششناسی نیزمنطق پیشرونده وبازخورندۀ پردازش الگو،نسبت رفتوشدی نظربه اقدام برنامهای وبازخورنداقدام
توسعهای به مبانی فلسفۀ مضاف مربوط راراهبری میکند و نسبت طولی،فرآیندی و سازوکاری درونی سندپیشنهادی
موردتوجه است؛
ساختارتفصیلی سندبه این قرار درماتریسی دووجهی مدنظراست:
1حیث ساختاری مدل،به لحاظ دیدگاه پایه واصول حاکم برسه بخش یادشدۀ اصل نظریه ونظام،نقشۀ جامع)نگاشت
مسیر( علم)اندیشه و دانش پیشرفت( ونقشۀ جامع علمی)الگوی پیشرفت دانشبنیان(؛
2حیث فرآیندی پیشرونده وپسرونده وبه اینقرارسازوکاری،از سطح پارادایمی تاسطح گفتمانیِ حاکم برساختارمزبور.
رادرخوددارد.براین اساس رابطۀارگانیک » رویکردگذاری « مقاله بانظر به وجوه فارق ازاسناد پیشنویس پیشنهادی،این
ونظاممند بین مبانی عام وساختار شش وجهی نظام مدیریت،نگاشتهای چهارگانۀ نقشۀ جامع علم ونیز سطوح ششگانۀ
ازمبانی خاص توسعهای تا رسالت تا افقها تا سیاستها و راهبردهای کلان دراین نظام رفت وبرگشتی،در ضمن فرآیند رفت
وبرگشتی پارادایم تاگفتمان وبازخوراندآن،به گونهای روششناخت برقرارمیشود.
بسط تحلیلی ایدهالگو،گذار برافزاینده ازدیگر نظامهای پیشنهادی،ارزیابی کارکردروششناسی درونزای استنباطی الگوی
دینشناخت پیشرفت، نمونه عرصههای کارکرد رویکرد پیشنهادی است. روشِ روش الگو،دراین رویکردتعریف ومعین میشود.