چکیده:
زمینه و هدف: نماز، تقدیم ستایش و سپاس به درگاه خالق منان و کامل ترین پاسخ به عالی ترین نیاز انسان است. با توجه به
اینکه تعالی روح، شخصیت و فرهنگ افراد از کودکی و دوران دانش آموزی شکل میگیرد توجه به فریضه الهی نماز در این
دوران بسیار حائز اهمیت است. و الزام است تا با بسترسازی از جنبههای مختلف به جذب دانش آموز جهت انجام این امر
توجه ویژه شود. به همین دلیل پژوهش حاضر به بررسی معماری و نقش آن در جذب دانش آموز به نماز میپردازد.
روش تحقیق: جهت این مهم از روش توصیفی پیمایشی بهره گرفته شد. ابزار جمع آوری دادهها مقالات و پرسشنامه بودند. -
گویههای پرسشنامه به وسیله مطالعات پیشین به دست آمد و تحلیلها نیز با نرم افزار spss نسخه ۲۴ انجام گشت.
نتایج: نتایج نشان داد که مولفههای معماری رابطه معناداری با جذب دانش آموز به محیط مدرسه و نماز دارد، چرا که
معماری محسوس ترین نماد هنری است که بیش از ظاهر به بعد معنایی و کارکردی آن پرداخته میشود؛ به عبارتی میتوان
بیان داشت که وفاداری میان معبود و عبد، ارتباطی تنگاتنگ در خلق مفاهیم و نگرشهای بین معنا و فرم ایجاد کرده است.
نتیجهگیری: با بررسی نتایج بدست آمده بیشترین میزان همبستگی در بین مولفههای مختلف، معماری داخلی با جذب دانش
آموزان به نماز بود.
خلاصه ماشینی:
نتایج : نتایج نشان داد که مولفه های معماری رابطه معناداری با جذب دانش آموز به محیط مدرسه و نماز دارد، چرا که معماری محسوس ترین نماد هنری است که بیش از ظاهر به بعد معنایی و کارکردی آن پرداخته می شود؛ به عبارتی میتوان بیان داشت که وفاداری میان معبود و عبد، ارتباطی تنگاتنگ در خلق مفاهیم و نگرشهای بین معنا و فرم ایجاد کرده است .
نتیجه گیری : با بررسی نتایج بدست آمده بیشترین میزان همبستگی در بین مولفه های مختلف ، معماری داخلی با جذب دانش آموزان به نماز بود.
(ایمان طلب و گرامی ، ١٣٩١) و زمانی که بنای مسجد یا در ابعاد کوچکتر با نام نمازخانه در مدرسه بنا می شود با به کارگیری و پیوند بین فرم ایده آل و نوین امروزی با مبانی اسلامی معماری می توان به جلب نظر دانش آموزان به این فریضه الهی یاری رساند.
٤. روش تحقیق مطالعه حاضر از حیث هدف کاربردی است و به بررسی مولفه های معماری برای جذب دانش آموزان به نماز می پردازد.
متناسب با پژوهش انجام شده ، متغیرهای مستقل شامل فرم و جایابی ، انعطاف پذیری ، تهویه و تجهیزات مناسب با اقلیم و معماری داخلی با متغیر وابسته یعنی جذب دانش آموز به نماز با معماری همبستگی دارد و فرضیه های پژوهش طبق آنچه در یافته ها بیان شد، مورد تائید قرار گرفت .