چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودشفابخشی بر خودارزشمندی و پریشانی روانشناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) خانوادة دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری ویژه بود. روش پژوهش به شیوهی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش 1235 خانواده دانشآموز دوره ابتدایی مبتلا به اختلالهای یادگیری ویژه شهر اصفهان در سال تحصیلی 99- 98 در نظر گرفته شد که به منظور اجرای پژوهش، از طریق فراخوان عمومی در مراکز اختلالهای یادگیری آموزش و پرورش 40 نفر که تمایل به شرکت در طرح را داشتند به صورت فراخوان انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شدند. پرسشنامههای خودارزشمندی کروکر و همکاران (CSWS) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) بهعنوان پیشآزمون خودارزشمندی و پریشانی روانشناختی اجرا و سپس گروه آزمایش تحت 14 جلسه (به صورت هفتهای یک جلسه 30 دقیقهای) آموزش خودشفابخشی قرار گرفتند و پس از اتمام آموزش پسآزمون برای هر دو گروه اجرا شد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرمافزار SPSS نسخه ۲۴ استفاده گردید. نتایج نشان داد که آموزش خودشفابخشی در افزایش خودارزشمندی و بهبود پریشانی روانشناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) شرکتکنندگان تأثیر معناداری داشته است (۰۵/۰<P). بنابر نتایج پژوهش انجام شده میتوان روش آموزشی خودشفابخشی را بهعنوان یکی از رویکردهای جدید مثبتنگر جهت ارتقاء سلامت روانشناختی خانواده کودکان مبتلا به اختلالهای یادگیری ویژه با اثرات نسبتاً پایدار، برای افزایش مهارتهای خودمراقبتی به کار برد.
The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of self-healing training on self-worth and psychological distress (depression, anxiety and stress) among family of children with Specific Learning Disorder (SLD). The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population of the research was 1235 families of elementary school students with SLD in Isfahan City in the academic year of 2018-2019. 40 individuals who were willing to participate in the project were selected through a public announcement in the education learning disorder centers in order to conduct the research. Then, they were randomly assigned to the experimental group (n =20) and the control group (n =20). Contingencies of Self-Worth Scale Crocker et al., (CSWS) and Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21) were conducted as a self-worth and psychological distress pretest and then the experiment group attended fourteen sessions (30 minutes per week) of self-healing training and post-test for both of the groups was performed after completing the training. Multivariate analysis of covariance and SPSS-24 were used for data analysis. The results demonstrated that self-healing training had significant impacts on increasing self-worth and improving the participants’ psychological distress (depression, anxiety and stress) (p<point zero five). According to the results of the research, self-healing educational method could be used as one of the new positive approaches for promoting the psychological health of families of children with specific learning disorder with relatively lasting effects, in order to increase self-care skills.